Когато става въпрос за доставки на природен газ Обединените арабски емирства (ОАЕ) имат повече нужда от Катар, отколкото обратното.

В понеделник ОАЕ се присъедини към Саудитска Арабия, като отряза връзките си по въздух, вода и земя с Катар, обвинявайки богатото на природен газ шейхство в това, че подкрепя екстремистки групировки.

ОАЕ, която разчита на вноса на природен газ, за да генерира половината си електричество, обаче не затвори газопровода, с който си набавя синьото гориво от Катар, която пък може да се похвали с третите по големи газови залежи в света. Без тази енергийна артерия лъскавите небостъргачи на Дубай биха потънали в мрак заради липсата на електрическо, освен ако емирството не може да замени катарското гориво с по-скъп втченен природен газ.

Какво е положението с газовите доставки на Катар за ОАЕ?

Природния газ от Катар продължава да тече нормално по газопровода към ОАЕ и Оман без индикации за спиране на доставките, информира Bloomberg, позовавайки се на запознат източник, пожелал анонимност.

Базираната в Абу Даби Dolphin Energy Ltd., която оперира газопровода, е отказала да коментира пред Bloomberg.

Кои са играчите зад газовата връзка между Катар и ОАЕ?

Катар транспортира 56.6 млн. куб. м. горива дневно през 364-километровия газопровод под морето. Dolphin Energy, която е оператор на газопровода, е смесно дружество между Mubadala Investment Co., която притежава 51-процентен дял, и Occidental Petroleum Corp. и Total SA, които имат по 24.5%. От 2007 г. насам дружеството преработва газ от Северното поле на Катар и го транспортира до терминал в Абу Даби, според уебсайта на Mubadala. Dolphin също така доставя газ и до Оман.

До каква степен важи забрана на ОАЕ за плаване от и до Катар?

От ОАЕ вчера отново ограничаваха пътуванията на международни плавателни съдове от и до Катар. Корабите, плаващи под катарски флаг, пък отново имаха забрана да влизат на пристанищата на ОАЕ. По-рано през деня Petroleum Ports Authority в Абу Даби бе вдигнала забраната за международните танкери.

Петролният танкер Apollo Dream, който може да транспортира около 2 млн. барела суров петрол на ден, е заредил на офшорен терминал в Абу Даби вчера, след като преди това във вторник е бил на офшорен терминал в Катар, показват данни на Bloomberg. Плавателният съд в момента е на котва близо до саудитското пристанище Рас Танура.

Други пристанища на ОАЕ, сред които и Джебел Али, най-големият терминал за обработка на товарни контейнери в региона, както и петролният хъб във Фуджейра, забраняват достъпа на всички плавателни съдове, пътуващи до или идващи от Катар.