Саудитска Арабия, Египет, Бахрейн, ОАЕ, Либия, Йемен и Малдивите скъсаха дипломатическите си отношения с Катар. Какво означава това за катарската икономика и за хората, които правят бизнес там?

С население от около 2.7 милиона души малката страна на североизточното крайбрежие на Арабския полуостров се опитва да надскочи ръста си. Хората я познават благодарение отчасти на националния й авиопревозвач
Qatar Airways, международния й новинарски канал Al Jazeera и чрез спорта – страната спечели правото да домакинства Световното първенствопо футбол през 2022 г. и спонсорираше може би най-известния футболен клуб в света, Барселона.

Ръководителите й успяха да привлекат международни компании, които имат офиси в Доха. Последните събития означават, че залогът е доста голям, пише ВВС.

Полети

Etihad Airways от Абу Даби и дубайската Emirates спират всички полети от и до Доха от утре сутрин. И двата авиопревозвача имат по четири полета на ден до Доха. Нискотарифните авиокомпании FlyDubai и Air Arabia също спират полети до Доха, а други авиопревозвачи като бахрейнската Gulf Air и Egyptair се очаква да последват примера им.

Това става, след като Саудитска Арабия, ОАЕ, Бахрейн и Египет съобщиха, че ще спрат полетите си от и до Доха и ще затворят въздушното си пространство за катарската авиокомпания Qatar Airways. Основният катарски авиопревозвач вероятно ще се окаже най-големият губещ. Полетите на компанията до Дубай, Абу Даби, Рияд и Кайро ще бъдат спрени. Това са десетки полети на ден.

Qatar Airways вече обяви, че спира полетите си до Саудитска Арабия. „Всички клиенти, които са резервирали билети за засегнатите полети от и до кралство Саудитска Арабия, ще получат алтернативни варианти, включително опция за пълно възстановяване на цената на неизползваните билети и безплатна повторна резервация до най-ниската алтернатива в мрежата от дестинации на Qatar Airways”, съобщиха от компанията.

Но забраната за полети над голяма част от въздушното пространство в региона ще създаде и голям проблем, който ще наложи промяна на маршрутите на полетите и неизбежно ще удължи някои от тях. Освен че ще увеличи сметката за гориво, това няма да бъде прието добре от пътниците.

Растежът на Qatar Airways се дължи ва позиционирането й като авиокомпания, свързваща Азия и Европа през Доха. „Ако пътуване до Европа, което някога е отнемало шест часа, сега отнема осем-девет часа заради промяна на маршрутите, авиокомпанията няма да е толкова привлекателна, а пътниците могат да потърсят други алтернативи“, смята Ганем Нусейбех, директор на консултантската компания Cornerstone Global.

Храна



Страните, които се намират в пустиня, изпитват затруднения да произвеждат собствена храна заради природата си. А хранителната сигурност е особено сериозен проблем за Катар, тъй като единственият начин за вноса на хранителни стоки по суша е през границата със Саудитска Арабия.

Всеки ден стотици ТИР-ове преминават границата, а храната е една от основните доставки. Около 40% от храната в Катар идва по този маршрут. Саудитска Арабия съобщи, че ще затвори ганицата, а когато ТИР-овете спрат да идват, Катар ще стане зависим от въздушните и морските доставки. „Това незабавно ще причини инфлация, а това ще засегне пряко обикновените катарци. Ако цената на стоките се повиши значитебно, тогава катарският народ ще постави под засилен политически натиск управляващото семейство за промяна на лидерството или на посоката“, казва Нусейбех.

Той допълва, че много от бедните катарци пътуват ежедневно или ежеседмично до Саудитска Арабия, за да напазаруват по-евтини хранителни стоки. Затварянето на границата означава, че това вече няма да е възможно.

Строителство



Ново пристанище, медицинска зона, проект за метро и осем стадиона за Световното първенство по футбол през 2022 г. са само някои от големите строителни проекта, които в момента се развиват в Катар. Ключови материали, включително бетон и стомана, влизат с кораби, както и по суша от съседна Саудитска Арабия.

Затварянето на тази граница може да повиши цените и да доведе до забавяне на строежите. Недостигът на материали вече е заплаха, която тегне над строителната индустрия в Катар. Конфликтът може да влоши още повече нещата.

Затваряне за продължително време на въздушното пространство и на сухоземните граници ще предизвика хаос в графика за строеж и доставките за Световното първенство, казва Кристиан Улричсен, експерт по Персийския залив от американския институт Baker.

Хора



Решението за прекъсване на връзките забранява на граждани от Саудитска Арабия, Египет, Бахрейн, ОАЕ, Либия и Йемен да пътуват до Катар, да живеят там или да преминават през територията й, съобщи саудитското правителство. Засегнатите хора имат 14 дни да напуснат.

Катарците ще имат същото време да напуснат Саудитска Орабия, ОАЕ и Бахрейн. По-големи последици ще има, ако Египет издаде подобна забрана. Според неотдавнашен доклад около 180 000 египтяни живеят в Катар, много от тях работят в инженерството, медицината и правото, както и в строителството.

Загубата на работна ръка ще създаде проблем както за местните, така и за международните компании, развиващи дейност в персийската страна.

Търговия и бизнес

Заради неяснотата, породена от безпрецедентната ситуация, основният борсов индекс в Катар намаля със 7% в понеделник на фона на безпокойството за инвестиционния климат. Много персийски компании имат присъствие в Катар, включително в областта на търговията на дребно. Тези магазини вероятно ще затворят, поне временно, смята Нусейбех.

Четири арабски държави прекратиха отношенията си с Катар Конфликтът между Катар и неговите съседи става седмица след срещата на върха на страните от Персийския залив и САЩ в Рияд

Някои бизнес сделки вече започнаха да се отменят – големият саудитски футболен отбор Ал-Ахли отмени спонсорския си договор с Qatar Airways.