Опитите на Китай да намали смога по време на Олимпийските игри чрез премахване на 3 млн. автомобила от улиците на Пекин показаха проблемите, причинени от масовото използване на коли в световните мегаполиси, съобщи ДПА.

Седем от най-големите в света градове с население над 10 млн. души надвишават нормите на Световната здравна организация (СЗО) за замърсеност на въздуха. Проблемът се дължи основно на увеличаващия се брой стари и лошо поддържани автомобили.

Пекин, където колите растат с близо 1200 на ден, е един градовете в света с най-замърсен въздух, заедно с Джакарта, Кайро, Мексико сити, Лос Анджелис, Сау Паулу и Москва. Повечето шофьори в тези градове ще прекарват все повече време в задръствания, ако правителствата не намерят "зелени пътища" за изход от проблема чрез насърчаване на
гражданите да използват обществен транспорт.

В някои градове това вече е направено: в Лондон, най-големия град в Европа, властите налагат такса от 8 лири ( 15.60 долара) на ден за всеки автомобил, който влиза в града. Приходите се използват за закупуване на нови автобуси, включително хибридни модели, които използват с 30 на сто по-малко гориво. В резултат трафикът в центъра на града е намалял с 20 на сто, а замърсяването на въздуха - с 15 на сто.

В колумбийския град Богота кметът е въвел модерна система за обществен транспорт. Мрежа от отделни автобусни алеи значително намалява трафика и замърсяването, както и смъртните случаи при пътни произшествия.

Техеран също налага мерки, включително глоби през пиковите часове на трафика, автобуси със системи за пропан-бутан и отстраняване на старите автомобили от пътищата.
Властите във френския Страсбург възобновяват трамвайната мрежа през 1994 г. след спирането на този вид транспорт през 60-те години.

Източник: БТА