Ограничаването на скоростта на корабите може да донесе огромни ползи за хората, за природата и за климата, сочи нов доклад.

Ограничаване на скоростта на плавателните съдове с 20% би намалило парниковите газове, както и замърсителите, които вредят на човешкото здраве, като черния въглерод и азотните оксиди.

Ограничаването на скоростта също така ще намали подводния шум с 66% и ще понижи вероятността за сблъсъци с китове със 78%.

Преговарящи от ООН ще се срещнат в Лондон тази седмица, за да обсъдят предложенията за ограничаване на скоростите на морските кораби.

В момента кораби от всякакъв вид и с различни размери транспортират около 80% от стоките по света като количество. Те обаче генерират сериозна част от емисиите парникови газове по света заради горивото, което изгарят.

Корабните превози генерират близо 3% парниковите газове в световен мащаб, или приблизително колкото количеството, емитирано от Германия.

Корабните превози не са включени в Парижкото споразумение за изменението на климата, но миналата година индустрията се съгласи да намали емисиите с 50% до 2050 г., в сравнение с нивата им от 2008 г.

Това ново проучване, изготвено за организациите Seas at Risk и Transport & Environment, се основава на съществуващите изследвания, които предполагат, че забавянето на скоростта на корабите е добра идея, ако искаме да ограничим парниковите газове.

В доклада също така се посочват и няколко други ефекта от евентуалното ограничаване на скоростите, в това число върху замърсяването на въздуха и подводния шум.

Когато корабите плават по-бавно, те изгарят по-малко гориво, което означава, че се намаляват емисиите на черния въглерод и на серните и азотните оксиди.

Последните две оказват сериозен негативен ефект върху човешкото здраве, особено в градовете и крайбрежните райни, които се намират близо до натоварени водни транспортни коридори.

Според доклада ограничаването на скоростта с 20% ще намали емисиите на серни и въглеродни оксиди с около 24%. Ще има също така и сериозно намаляване на черния въглерод.

Ограничаването на черния въглерод ще помогне за намаляване на затоплянето в Арктика, защото, когат корабите изгарят гориво в ледените северени води, частиците, които се отделят, често падат върху снега и ограничват способността му да отразява слънчевата светлина, което пък води до ускоряването на затоплянето в Арктика.

Според проучването понижаване на скоростта с 20% ще намали шума, който корабите създават, с две трети и едновременно с това ще ограничи вероятността кораб да се сблъска с кит със 78%.

Предложенията за ограничаване на скоростта са сред идеите, които ще бъдат разгледани на срещата на Международната морска организация в Лондон тази седмица.

Експерти смятат, че в средносрочен-дългосрочен план индустрията ще премине към алтернативни горива. Има обаче значително напрежение, в това число от много страни и транспортни компании, за ефективни краткосрочни мерки за ограничване на емисиите.

Едно от предложенията, което е дело на Франция, се концентрира върху петролните танкери и корабите за насипни товари, но не и върху корабите, превозващи контейнери и круизните кораби. Дания пък предлага индустрията да заложи стандарт, базиран на определени цели, при които зависи от отделните транспортни компании как ще го покриват.

Много транспортни компании подкрепят забавянето на скоростите.

Идеята обаче не се подкрепя от някои от най-големите имена в индустрията.

Maersk, например, е сред компаните, които са против ограничаването на скоростите.

Това, което дава надежда на поддръжниците на тази идея, е, че корабната индустрия вече изпробва концепцията за забавяне на скоростите – през 2008 г., по време на световната финансова криза, товарните кораби забавяха скоростта си, за да ограничават разходите.

При средно ограничение на скоростта с 12%, дневният разход на гориво падна с 27%, което доведе и до значително понижение на вредните емисии.