Разходите за реклама в световен мащаб се очаква да нараснат с 4.2% през 2011 г., се казва в доклад на медийна агенция ZenithOptimedia, която е част от френската група Publicis.

Агенцията понижава предишната прогноза от декември за ръст на рекламата от 4.6% в резултат на политическото напрежение в Близкия изток и разрушителното земетресение в Япония, тъй като тези събития имали преки последствия за рекламата в засегнатите пазари.

От ZenithOptimedia очакват рекламният пазар в Централна и Източна Европа да нараства средно с 12.4% годишно в периода 2010-2103 г., достигайки 40.4 млрд. долара през последната година от този период.

Интернет ще изпревари печатните медии и ще бъде вторият най-голям рекламен пазар в света през 2013 г., според прогнозата на компанията.

Разходите за реклама в печатни издания в световен мащаб все още е надхвърляла с 51% с разходите за реклама в интернет през 2010 г. Разходите за реклама в печати издания се свиват с 1.4% годишно, на фона на падащия тираж в развитите пазари и отлива на читатели към интернет.

В същото време интернет рекламата продължава да расте със светкавични темпове и ще нараства с по 14.4% годишно в периода 2010-2013 г., според ZenithOptimedia. От агенцията очакват разходите за реклама в печатни медии да паднат от 95.2 млрд. долара през 2010 г. до 91.2 млрд. долара през 2013 г., докато за същия период разходите за онлайн реклама се повишат от 63.0 млрд. долара до 94.5 млрд. долара.

Телевизията си остава най-големия медиен рекламен пазар и продължава да увеличава пазарния си дял. Телевизиите са привлекли 40.4% от световните разходи за реклама през 2010, в сравнение с 37.3% пет години по-рано, а от ZenithOptimedia очакват този дял да нарасне до 41.7% през 2013 г. От агенцията прогнозират, че разходите за телевизионна реклама ще нараснат от 180.3 млрд. долара през 2010 г. до 216.0 млрд. долара през 2013 г.