Компании, като Uber и Airbnb, не могат да съществуват без тях. Нито дроновете, бойните самолети, GPS-ът, който използвате на телефона си, за да откриете посоката, нито играта Pokemon Go.

Гигантите в автомобилната индустрия искат да имат най-точните виртуални карти, за да подсилят бизнеса си с автономни автомобили и камиони.

Всички те и много други трябва да разполагат с геолокализация на минутата и гиганти, като
Google, която предоставя услугата, се борят, за да запазят доминацията си в бурния бизнес с дигиталните карти.

Смята се, че за по-малко от десет години глобалният пазар на дигитални карти може да достигне 13 млрд. долара, показва изследване на консултантската компания Navigant.

Експертите смятат, че индустрията се променя главоломно, защото картографите от XXI век трябва да правят симулации в реално време във физическия свят, за да могат хората и машините да вземат решения.

Мартин Гарнър от консултантската компания CCS Insight казва, че „ценността на картографирането идва от способността му да повтаря като огледало всички аспекти от заобикалящия ни свят“.

Според анализатора технологията превръща индустрията на картографите в живи бази данни за места, предмети, хора, където информация на живо идва от различни източници и се използва от компании в най-различни области.

Кралят на дигиталното картографиране

Google е кралят на картографирането на света за потребителите. Над един милиард души използват приложението Google Maps всеки месец, сочат данни на списание Economist.

Инвестиционната банка Morgan Stanley прогнозира, че рекламите, които Google продава на услугата си за геолокализация, ще донесат приходи от 1.4 млрд. долара през 2017 г. и 3.3 млрд. долара през 2020 г.

Надпреварата за разработване на автономни коли, които се нуждаят от по-добри дигитални карти, може да се окаже възможност за още по-голям бизнес. Друга инвестиционна банка - Goldman Sachs, прогнозира, че пазарът на картите за интелигентни автомобили ще нарасне от 2.2 млрд. долара през 2020 г. до 24.5 млрд. долара през 2050 г.

Поради това е логично създаването от Google на филиала Waymo за разработване на собствени интелигентни коли. Така, в крайна сметка, „картографите“ конструират автомобили, а автомобилните производители искат да картографират.

Води се отчаяна война за лидерство в един от най-доходоносните нововъзникващи бизнеси в света.
В Силициевата долина има стартъп компании, които също участват в надпреварата.

Кой се бори за място в доходоносния бизнес?

Преди по-малко от година трите най-големи автомобилни компании в Германия – BMW, Daimler и Audi на Volkswagen, купиха компанията за дигитални карти HERE, за да имат собствен източник на данни и да не зависят от външен доставчик.

Консорциум от китайски и сингапурски компании (собственици на Tencent и NavInfo) купи 10% от HERE с намерението да разшири могъществото си на азиатския пазар.

От друга страна, големите компании в автомобилната индустрия в САЩ – General Motors, Ford и Fiat Chrysler, също инвестираха в дигитални карти чрез стартъп компании, посветени на развитието на изкуствения интелект. В някои случаи те са създали партньорства с други компании, като холандската TomTom.

Но не е лесно да се бориш с Google. Fiat Chrysler се обедини с гиганта чрез Waymo. Освен производителите на автомобили, има други компании, които са посветени на виртуалната картография, като OpenStreetMap и OpenAddresses във Великобритания, търсещи своето място под слънцето.

Друг играч е швейцарската компания Mapillary, която използва развита технология за обработване на снимки на улици, направени със собствена мрежа от сензори. А в Сан Франциско Mapbox разработва софтуер за картографиране SDK.

10 военни изобретения, които използваме в ежедневието сиНевероятно, но факт

Според някои анализатори, ключът е в умението да се анализират данните по интелигентен начин.

„Създаването на виртуални карти не е свързано с наличието на капитал за създаването на картите. Става дума за способността да се използва информацията от различни апарати за представяне на света, която се актуализира във всеки момент“, казва Джеймс Ходжсън, висш анализатор по интелигентната мобилност в консултантската компания ABI Research.

Пред могъществото на Google Maps най-малките компании имат труден път. Но в толкова голям нововъзникващ бизнес може да има пазарни ниши за други компании, които да създадат богатство въз основа на карта. Навремето Колумб щеше да е благодарен до края на дните си.