Париж не иска старите коли вече да замърсяват улиците на града. Затова от 1 юли френската столица въвежда забрана за автомобилите регистрирани преди 1997 г. да влизат в центъра на града в работни дни между 8 и 18 часа.

Строгата забрана срещу силно замърсяващите автомобили, които са произведени преди въвеждането на настоящите изисквания за вредните емисии, ще стане дори още по-строга. През 2020 г., движението на автомобили, регистрирани преди 1997 г., ще бъдат забранено напълно в града, а забраната за работни дни ще бъде въведена за коли произведени преди 2011 г.

Всички автомобили ще се движат със стикери, удостоверяващи възрастта им, а нарушителите ще бъдат глобявани с до 35 евро. Размерът на глобата ще нарасне повече от два пъти до 78 евро от 2017 г.

Уличните задръствания доведоха до рязко покачване на смога и замърсяването в Париж в последните години, а от Световната здравна организация определят замърсяването на въздуха като причина за смъртта на 42 000 души във Франция годишно.

Според доклад на френското правителство от 2014 г. по-старите автомобили и най-вече тези с дизелови двигатели, замърсяват най-много. Тогава препоръката бе ограничаване на техния трафик с цел намаляване на замърсяването.

Това не е първия случай, в който кметицата на Париж Ан Идалго въвежда ограничения срещу автомобилите.

Миналата година движението на камиони и автобуси бе забранено в центъра на града; трафикът наскоро бе забранен и по популярния булевард Шанз-Елизе в първата неделя на всеки месец; миналата година в цял Париж пък се състоя “ден без коли.”

Планираните ограничения за автомобилите ще засегнат близо 160 000 по-стари коли, или близо 10% от колите движещите се по улиците на Париж.