В края на миналата година във Франция бе приет закон, според който всеки голям паркинг трябва да бъде превърнат в нещо като соларна електроцентрала.

Как се случва това? Чрез монтиране на панели. И макар че френските власти имат челния опит от гледна точка на законодателство, в други страни правят същото и без да им е наложено по административен път.

BBC разказва за паркинга в близост до автомобилен завод в Южна Англия. Паркоместата са покрити от огромни панели, монтирани върху здрава конструкция. Произвежда се малко под 1 мегават ток, но това е достатъчно за захранване на стотици домове.

И докато върли привърженици на тази идея твърдят, че гледката на електроцентралата-паркинг е зашеметяваща, други се концентрират върху по-практичните аспекти.

Първо, паркингите са в жилищни или индустриални зони. Т.е. консуматорите (били те домакинства или предприятия) са доста близко и преносът на произведената енергия не е чак такъв проблем. Обикновено там дървета няма и нищо не спира слънчевата светлина. Панелите пък имат двойно предназначение – произвеждат ток, но и пазят колите от градушка, дъжд, сняг и т.н. Не точно гараж, но почти.

Всички големи паркинги във Франция ще добиват слънчева енергияСтраната задължава по-големите обекти, разположени край основни пътни артерии, да инсталират слънчеви панели

Отдавна е ясно, че производството на зелена енергия е бъдещето и затова не е учудващо, че все повече страни търсят начини да го улеснят или наложат. Франция е примерът със задължаващия подход. На други места обаче залагат повече на стимулите.

Според някои специалисти паркингите във Великобритания имат потенциала да се превърнат в „слънчеви ферми“. Изчисления сочат, че в момента паркингите в Обединеното кралство биха могли да произвеждат около 11 гигавата ток. Понастоящем пълният капацитет на страната е около 15 гигавата. Тоест в паркингите има почти толкова потенциал, колкото има цяла Великобритания. Друг е въпросът, че той трябва да се увеличи до 40 гигавата в следващите осем години. Дори това да се случи, паркингите пак биха имали доста сериозен дял.

Тази възможност полека започва да се осъзнава от все повече бизнеси, което пък води до рязък скок в търсенето на хора, които да изградят конструкциите и да монтират панелите.

„Напълно полудя“, казва Гай Чилвърс, имайки предвид имейла си. Той работи във фирма, занимаваща се с конструкциите за панелите. Напоследък е много търсен от хотели, болници, почивни бази и др. Конкурентите му в бизнеса отчитат същата тенденция. Доставчиците на панели прогнозират десетократно увеличение в следващите пет години.

Улиците на бъдещето – зарядно, което се разглобяваГрадовете ще разчитат все повече на изкуствен интелект за управлението си

И макар че голямото развитие тепърва се очаква, някои бизнеси вече са доста напреднали в това отношение. В момента най-големият соларен парк във Великобритания се намира в завода на Bentley в Крю, Източна Англия. Той има капацитет от 2.7 мегавата и е на паркинга на предприятието.

Източник: Bentley

Освен, че произвеждат енергията, паркингите лесно могат да се ползват като зарядни станции за електромобили. Това може да е особено полезно, когато става дума за офиси, чиито служители обикновено ползват автомобилите си само сутрин и следобед.

Зарядни станции, захранвани от панели, биха били практични и в молове, кина, стадиони, изобщо всяко място, което има паркинг и където колата остава за по-дълго време.

Големият проблем при тази концепция са не толкова панелите, а носещата конструкция. Тъй като става дума за мащабни площи, тя трябва да е здрава, с голяма квадратура, това доста я оскъпява. Понякога е по-лесно да монтираш панелите на покрива на някоя сграда, отколкото да харчиш за носеща конструкция.

И въпреки че освен скъпата конструкция, засега не са намерени кой знае какви проблеми, едва ли всичко това ще бъде реализирано лесно.

Една от основните пречки във Великобритания е присъединяването на всички бъдещи парко-централи към преносната мрежа. Това е доста сериозен проблем и неразборията около включването към мрежата би отказала много инвеститори. А иначе производството на енергия по този начин губи смисъл.