Павел от Банда, който превърна украинската смелост в бранд

988
Павел от Банда, който превърна украинската смелост в бранд

На 24 февруари 2022 г. работата на базираната в Киев рекламна агенция Banda спира. Русия нахлува в Украйна и бизнесът не може да върви както обикновено. След няколко дни в шок и търсене на начини да помогне на колегите и собственото си семейство да се преместят в чужбина, съоснователят и главен креативен директор Павел Вржещ, решава да остане в Киев и да продължи.
 
„Трябваше да се трансформираме от творческа агенция в творческа сила за Украйна“, казва украинецът за американското издание Fast Company.

Изданието поставя Павел Вржещ в класацията си „Най-креативните хора в бизнеса за 2022 г.“, заради налагането на значението на смелостта като украински бранд.
 
Преди войната Banda, която е основана през 2011 г. и има около 80 служители в Киев и Лос Анджелис, работи за марки като Uber, Netflix, Pepsi, Spotify, както и за Националния художествен музей на Украйна.

След нахлуването на Русия в Украйна агенцията започва да създава информационни кампании, насочени към руския народ, използвайки Facebook, Instagram и други платформи, за да покаже, че украинските градове са бомбардирани, че руските войници умират и че картината е по-страшна от това, което руските власти наричат „специална операция."
 
После Павел Вржещ решава да направи нещо повече. „Започнахме да мислим за популяризирането на Украйна като марка по начин, който може да живее и след войната“, казва той. „Някой ден войната ще свърши и ние имаме огромна възможност да използваме това внимание, за да изградим нови отношения и нов интерес към нашата страна.“
 
Резултатът е кампанията „Бъдете смели като Украйна“, която творческият директор на Banda показа първо на Министерството на дигиталната трансформация на Украйна и в крайна сметка на президента Зеленски, който решава да я разпространи. В обръщение към света през април 2022 той обяви: „Това е нашата марка. Ето какво означава да бъдете украинци. Да бъдете смели.”



Кампанията на Banda се провежда в САЩ, Обединеното кралство, Полша, Германия, Италия, Австрия, Нидерландия, Канада, Испания, Дания, Литва, Латвия, Естония, Румъния, България, Швеция, Швейцария и Норвегия чрез партньорства с глобални медийни агенции. Повече от 10 хил. души са изтеглили създадените плакати и стикери в рамките на кампанията и са ги разпространили.



Новатори с истинско влияние
 
Класацията „Най-креативните хора в бизнеса за 2022 г.“ на Fast Company включва още 55 души от различни сектори – технологии, здравеопазване, финанси, строителство, изкуство, публични услуги.
 
„Те са постигнали нещо, което е едновременно новаторско в техните индустрии и значимо за целия свят – и вече оказва влияние. Те са хора, направили невъзможното“, пише американското издание.
 
Още няколко личности от Европа попадат в доминираната от бизнеса в САЩ класация.

Сред тях е шведският инженер Густав Хаселског, изпълнителен директор на базираната в Стокхолм компания за производство на електрически лодки Candela. Той съчетава новите технологии с концепция от 1890 г. – хидрофойл (подводни криле). Резултатът е по-ниска консумацията на енергия и по-малко шум, докато лодката „лети“ над водата.
 
Хаселског ръководи създаването на модела C-8 – стопроцентовата електрическа лодка на Candela, която е вторият търговски продукт с подводни криле на пазара, след C-7, използваща 80% по-малко енергия от конвенционалните лодки.



Лодките не се електрифицират лесно, защото литиево-йонните батерии предлагат 100 пъти по-малка енергийна плътност от бензиновите двигатели, което затруднява преодоляването на водното съпротивление. Съвременните подводни перки, монтирани под корпуса на лодката, позволяват тя да се рее над повърхността, което изисква по-малко енергия.
 
Вдъхновеният от Tesla плавателен съд влезе в продажба през август 2021 г. на начална цена от около 330 хил. евро. Candela има за цел да пусне в продажба 28 лодки до края на годината и стотици през следващата година. Хаселског признава, че лодките трябва да бъдат по-достъпни за купувачите, за да окажат влияние върху общите нива на емисиите, и той е решен да разшири производството, за да намали цената.
 
Анализ на жизнения цикъл на C-8 от Кралския технологичен институт в Стокхолм заключава, че производството на модела има малко по-висок въглероден отпечатък от този на традиционните лодки, но ефектът му върху глобалното затопляне става по-нисък в сравнение с конкурентите му, работещи с енергия от изкопаеми горива само след 50 часа употреба. По думите на Хаселског на този етап е трудно да се определи какво е положителното въздействие на C-8 върху околната среда, заради малкия обем на производство.
 
Най-голямата разлика в C-8 спрямо конкурентите ѝ, е че няма шум от двигателя. Знаейки, че хардкор мотористите все още ценят този звук, Хаселског казва: „Имаме доста добра Hi-Fi система на борда.“

50% от личностите, които попадат в класацията на Fast Company за най-креативните хора в бизнеса, са жени

Сред тях е Анай Грийн от Израел, основател на LumiWeave. Тя създава интелигентната тъкан, за да се справи с двойно предизвикателство в областта на климатичните промени: повишаващите се температури и светлинното замърсяване в градовете.



Сред представителките на Европа е датчанката Маргарете Вестагер – изпълнителен заместник-председател на Европейската комисия с ресор „Европа, подготвена за цифровата ера”.

Вестагер за първи път влезе в международните заглавия през 2016 г., когато предостави на Apple данъчна сметка от 14,5 милиарда долара, твърдейки, че данъчните облекчения, предоставени ѝ от Ирландия, представляват незаконна субсидия.

Тя е в класацията на Fast Company, заради прокараните от нея Закон за цифровите пазари и Закон за цифровите услуги, „които имат вълнообразен ефект по целия свят и най-накрая принуждават големите технологични компании да поемат отговорност за действията си“, пише изданието.



По думите на Маргрете Вестагер, двата технологични законопроекта служат на една цел: да се уверим, че ние като потребители имаме достъп до богат избор от безопасни продукти и услуги онлайн. И че бизнесите, работещи в Европа, могат свободно и честно да се конкурират онлайн, точно както правят офлайн. През юли тази година Съветът на ЕС окончателно одобри Законодателния акт за цифровите пазари (DMA), който съдържа нови правила за "по-справедлив и конкурентоспособен" цифров сектор. С него се осигуряват еднакви условия на конкуренция в цифровата сфера с ясни права и правила за т.нар. „пазачи на информационния вход“ - големите онлайн платформи като Facebook, Amazon и Google.

На въпрос на Fast Company защо използва термина „пазачи“ вместо „монополисти“, Вестагер отговаря: 

„Намираме тази метафора за подходяща, защото почти буквално някой сякаш държи вратите на пазара. Ако сте инвеститор и искате да инвестирате в по-малка компания, не тяхната идея или работна етика или останалата част от финансирането, което имат, ще гарантират, че могат да стигнат до пазара. Въпросът е дали могат, или не, да преминат през „пазачите на информационния вход“. И ако те зависят от въпросните стражи, за да отидат на този пазар, може да сте по-склонни да инвестирате в тях. Това, което искаме - с всички задължения към „пазачите на информационния вход“ - е тази врата да остане отворена. За всяка икономика е от решаващо значение пазарът да е отворен и конкурентен."

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg