В неделя в Париж нямаше коли заради усилията на града да се справи с растящото замърсяване и да се придържа към климатичното споразумение, което носи неговото име.

В същото време във френската столица се провеждаше Седмицата на модата, а производителите на дрехи също трябва да дадат приноса си в борбата с климатичните промени. Инкубатор, наречен Fashion Tech Labs (FTL), опитва да разчупи цикъла на текстилното замърсяване с нови технологии като кожа от стволови клетки, рециклирани тъкани и ултраздрави фибри на основата на паяжина, пише сайтът Engadget.

Модната индустрия използва големи количества вода и пълни бунища и океани с материали, които се разграждат поколения наред. „Трябва да разберете въздействието на модната индустрия върху околната среда. Това е втората най-вредна индустрия в света. Трябва да поемем отговорност“, казва дизайнерката Стела Макартни.

Тя е сред защитниците на екологичната мода и използва „изкуствена кожа без кожа от животни“, рециклирани тъкани и други иновативни материали, откакто компанията й беше създадена преди 16 години. Друг голям производител, който експериментира с идеята, е Adidas. Компанията е създала няколко линии обувки в сътрудничество с организацията за рециклиране на пластмасата в океаните Parley.

Adidas планира да произведе до един милион бройки от обувките си Ultraboost Uncaged Parley до края на 2017 г, но засега са произведени едва няколко хиляди бройки.

Ако мнозинството компании за дрехи и обувки, не само дизайнерите от областта на висшата мода като Стела Макартни или отделни производители като Adidas, не поставят устойчивото развитие като свой приоритет, проблемът само ще се задълбочава.

Точно тук се намесват представителката на руската модна индустрия Мирослава Дума и нейната организация. Fashion Tech Labs е инкубатор за екологична мода, преносима електроника и други иновации в сферата на облеклото, бижутата и дизайна. FTL е един от новите видове изследователски и инкубационни компании, които смятат отпадъците, произведени от модната индустрия, не само за проблем, но и за финансова възможност.

Публикация, споделена от Miroslava Duma (@miraduma) на

Компанията на Дума беше организатор на събитието заедно с Макартни и Arts & Culture Lab на Google. Идеята беше да покажат някои от технологиите, които са се зародили във Fashion Tech Lab.

Това включва VitroLabs технология, която създава етична кожа от клетки на крави, щрауси и крокодили, и технологията Worn Again за рециклиране на изхвърлен текстил, което спестява големи количества вода, петрол и други суровини. Другите компании включват Bolt Threads, която произвежда разтегливи материали, извлечени молекулярно от паяжина, „морално чистите“ диаманти, човешко производство, на Diamond Foundry, които са „оптично и атомично същите като добитите в мина диаманти“, а Mint Materials произвежда растителни антибактериални препарати за дрехи.

Всички тези компании създават иновации, които все още не са пуснати на пазара. За да им помогне, FTL използва ревютата в Париж като възможност за представянето им на инвеститори и на медиите.

„Използваме напреднала технология за стволови клетки и тъканно инженерство за създаване на твърда кожа, която след това боядисваме и превръщаме в изкуствена кожа“, казва съоснователят на VitroLabs Ингвар Хелгасон. „Това напълно изключва необходимостта от животни, намалява въздействието върху околната среда и ни позволява да се наслаждаваме на красивите материали, с които сме свикнали, без последици за околната среда и нарушаване на етиката“, допълва той.

VitroLabs показа парче от кожата, която изглежда странно. Но компанията е произвела малки партиди и продължава да работи за увеличаване на производството. Тя се нуждае от огромно количество капитали, подкрепа и мрежа от контакти в модните среди и се надява да ги получи от Fashion Tech Lab и Дума.

„FTL работи в няколко различни области, първата от които са инвестициите в тези стартъпи. Опитваме се да увеличим и разширим тези технологии, за да ги направим достъпни и да ги свържем с луксозни и големи модни марки“, казва главният технолог на компанията д-р Аманда Паркс.

FTL наистина успява да привлече вниманието към работата на клиентите си. Сред заинтересованите от кожата на VitroLabs в Париж бяха Стела Макартни и актрисите Салма Хайек и Даян фон Фюрстенберг.

Фактът, че знаменитости и дизайнери проявяват интерес към технологиите за екологична мода е добър знак. Преносимите устройства се нуждаят от модните дизайнери повече, отколкото модните дизайнери се нуждаят от технологиите. Умните часовници, например, бяха пред замиране, докато Apple, Fossil, Tag Heuer и други не въведоха продукти с привлекателен външен вид.

Някои технологии като Diamond Foundry и VitroLabs засега са насочени към луксозния моден бизнес. А какво да правят останалите? Рециклираният текстил и материали, произведени от океански отпадъци и други източници, са много обещаващи за по-големия потребителски пазар. С обувките си от океанска пластмаса Adidas доказа, че клиентите имат интерес към подобни продукти, а Стела Макартни счита, че производителите и дизайнерите не трябва да се притесняват за търсенето.

„За съжаление, клиентите изпреварват дизайнерите и бизнеса. Текстилните отпадъци са наистина ужасяващи, така че се надявам индустрията да се възползва от това събитие и да се замисли да направи нещо по въпроса още сега“, казва Макартни.