Метрото и боклукът... боклукът и метрото - това са двете любими теми на София. И след като вече имаме и метро до Младост, което дори вече "преживя" първия си ремонт, нека разгледаме как изглеждат и работи метрото в някои от столиците в Европа.

Защото метрото в големите световни метрополиси означава много повече от транспорт- в него се усеща пулсът на града, то отдавна се е превърнало в доказателство за техническа напредналост и в същото време сцена на градската култура, туристическа атракция, а всяка страна се опитва да си заслужи някакво определение "най-".

Остава само да видим дали и "ние ще дадем нещо на света" в сферата на метрополитените.

Лондон

Всички знаят, че то е най-старото и най-голямото в Европа: над 400 км, 13 линии и 301 станции. Удобно и точно, цената на билетите варира между 1.5 и 3 лири. Т нар. "леко метро" пък осигурява живописни гледки към Темза.

Между специфичните правила на поведение е да не се отдалечавате от багажа си, тъй като могат да ви вземат за терорист. Поради същата причина в рамките на метрото няма кошчета за боклук. През летните месеци носете вода заради липсата на климатизация. И разбира се- съобразете се с прословутата неразговорчивост на англичаните...

Москва

Московското метро създава чувството, че сте попаднали в дворец или най-малкото музей, и самото то е туристическа атракция, при това и може би най-евтината в руската столица. 44 от станциите са обявени за архитектурна забележителност. Строено под мотото "Да създадем един по-хубав свят", в проектирането му участват най-добрите архитекти и художници в СССР. Стойността на билета в долари е около 0.35 долара (19 рубли), а част от линиите имат наземни участъци, за да поразходят пътници в близост до някой от красивите паркове. Ако ви се случи да пътувате в Москва, трябва да се запасите със солиден инат, за да не бъдете повлечен от тълпата - всеки ден метрото превозва 2.8 млн. души, което го прави метрото с най-големия пътникопоток в Европа, в часовете пик мотрисите се движат на 90 секунди, а скоростта им достига 90 км/ч.

Париж

Е, да извиняват братушките, но едва ли нещо може да се мери по красота и удобство с парижкото метро. В града практически няма сграда, която да се намира на повече от 500 м от най-близка метростанция, а цената на единичен билет е 1.3 евро. Самите станции са с характерен, сам по себе си изработен артистично, вход. О0свен истински музей на т. нар. Art nouveau, това е и най-голямата рекламна площадка в света. Парижкото метро предлага в рамките на билета и 7-минутен безплатен Интернет, а понякога поднася и изненади. Така например преди няколко години бяха инсталирани палатки в рамките на кампанията "Острови на покоя в морето от стрес". Всеки желаещ получаваше по чаша зелен чай и шестминутен масаж.

Прага

И за да не изглежда, че всичко хубаво е далечно, метрото в Прага също заслужава внимание. Мащабите му са сравнително малки- има едва три линии, но за компенсация изключително чисти и редовни. Цената на единичен обикновен билет е 6 крони. През тази година Чехия отдели 10 млн. крони за разширение на метрото си с още една линия. Нещо, по което прилича на София, са честите проверки на цивилни контрольори, "въоръжени" само с метална значка.

Атина

Метрото в Атина е сравнително "младо", но бързо се вписва в облика на града. То си е заслужило определението шедьовър, в който инженерните технологии, архитектурата и историята се допълват, а за строителството му бяха отделени тогавашни 20 млрд. драхми, или 60 млн. долара. Антиките, открити при изкопните работи, сега украсяват метростанциите и съжителстват с творбите на съвременни гръцки художници, с най-добрия гръцки мрамор и гранит, с който са облицовани метростанциите. През 2004 г., когато се състояха Олимпийските игри в Атина, беше открита и най-новата линия на метрото, свързала столицата с пристанището в Пирея. Правилата, които трябва да спазвате в метрото-музей, е забраната за внасяне на храни и напитки, както и лепене на реклами.