Дали през 2017 г. е по-добре да бъдете трафик мениджър или дигитален анализатор, за да изкарвате повече пари? С нарастващото място на данните в живота и управлението на компаниите дигиталните занаяти стават все по-сложни година след година, а добрите кандидати са рядкост.

Поради това е логично заплащането в тази област да нарасне, отбелязват авторите на изследването на заплащането през 2017 г., осъществено от консултантската компания Robert Half, специализирана в наемането на нови служители.

Френският вестник Les Echos публикува списък с петте дигитални професии, в които заплатите ще се увеличат с повече от 10% през 2017 г.

Трафик мениджър

Задачата на трафик мениджърите е да увеличават видимостта на компанията в онлайн пространството, да управляват трафика на различни платформи, върху които е представена компанията.

„Това са професии, които се усложняват с разширяване на отговорностите година след година“, казва Кристоф дьо Бьой, мениджър в отдел „Дигитална практика“ в Robert Half.

Сред задачите на трафик мениджърите са управлението на нови технологични инструменти и създаването на дигитални стратегии. Новите компетенции ще увеличат заплащането през 2017 г. с малко под 15% за младши служителите и с близо 19% за служителите с най-малко тригодишен опит.

Така трафик мениджър с четиригодишен опит, който досега е получавал брутна годишна заплата от около 45 000 евро, може да очаква годишна заплата от 60 000 евро при натрупан петгодишен опит.

Изследовател на данни

Заплащането на изследователите на данни също ще нарасне чувствително. Компаниите разбраха колко е полезно да събират данни, да ги анализират и да извличат смисъл от тях, за да увеличат оборота си, обобщава Кристоф дьо Бьой.

Компаниите, които преди време са наемали външни служители за тази задача, вече изпитват необходимост да я възложат на собствените си служители.

„Има невероятно изкривяване между предлагането и търсенето, добрите кандидати са много редки и са много търсени“, отбелязват от Robert Half. Тенденцията, която се отнася за най-разнообразни сектори – от потребителските стоки до луксозните изделия и масовия пазар, е причина за нарастването на заплатите до 18% за изследовател на данни с минимум тригодишен опит. След петата година той може да се надява да печели годишно 75 000 евро спрямо 65 000 в миналото.

Отговорник за социалните мрежи

Ролята на отговорника за социалните мрежи вече не се свежда само до публикуването веднъж седмично на страницата във Facebook на компанията, нито до създаването на общност в Google+.

„Преди тези служители отговаряха главно за модерирането на общности. Но вече тези постове са много по-високопоставени и служителите, които ги заемат, отговарят за поддържането на спойката в компанията като цяло“, отбелязва Кристоф дьо Бьой.

Компаниите разбраха, че могат да печелят пари благодарение на социалните мрежи, което промени чувствително позицията на отговорника за социалните мрежи.

„Това изисква, например, да приемете стратегия в зависимост от спецификите на държавите, като Weibo в Китай и Pinterest в САЩ. Достигаме нива на заплащане, които не можехме да си представим преди една година“, казва Дьо Бьой. Както младите, така и по-опитните служители могат да очакват повишаване на заплатите с 14-15%, до 70 000 евро годишно.

Отговорник за придобивания

„Заради експлозията на данните във всичките им форми, стана изключително сложно да се откриват добри отговорници за придобиванията“, отбелязват от Robert Half. Това е една от малкото професии със сериозна разлика в заплащането на младшите служители (очаквано увеличение с 13%) и на служителите с три до петгодишен опит (повишение с 6%).

Търсенето на служители на висок пост в тази област е по-малко и повишаването на възнаграждението се дължи главно на техническото усложняване на професията. „Може би отговорниците за придобивания трябва да комбинират търговско училище с магистратура в инженерна специалност“, отбелязва Кристоф дьо Бьой.

Отговорник за управление на отношенията с клиенти

Управлението на отношенията с клиенти (Customer Relationship Management, CRM) също се разви с увеличаването на обема от данни в управлението на компанията. „Преди отговарящите за отношенията с клиентите с петгодишен опит рядко получаваха повече от 80 000 евро на година“, припомня Кристоф дьо Бьой. След това тези служители сменяха поста си, поемаха други задачи.

С появата на данните се разви стратегическо измерение около този пост. Необходимо е да постигнете поне петгодишен опит, за да забележите значително развитие на заплащането (+13%), което повишава прага на възнаграждението от 78 000 на 90 000 евро след достигане на 10-годишен опит.

Равнището на заплащане е изразено във фиксирани брутни годишни заплати без бонуси, премии и други допълнителни плащания.