По-добрият транспорт е по-добър живот, а постигането му зависи от всички нас. Посланието от форума в Любляна, посветен на предизвикателствата на съвременния пътен транспорт, е ясно и категорично. За да гарантираме нашата сигурност по пътищата, за да опазим природата, са необходими общи енергични и съгласувани усилия между учени, деловите среди, политиците и не на последно място гражданското общество.

Няма само едно решение по пътя към по-сигурен, по-зелен и по-умен транспорт бе заключението на участниците в приключващия форум в Любляна, който бе организиран от Европейската комисия.

Необходим е цялостен и добре обмислен подход, подчерта еврокомисарят за науката и изследванията Янез Поточник още в самото начало на форума в обръщението си към участниците. Те бяха представители на автомобило-строителния сектор, експерти в
бранша и учени. "Времето ни притиска", обобщи проф. Лучка Боготай от Словенския университет. Днешните промени са утрешни проблеми, а затоплянето на климата води до необратими последици, каза проф. Боготай.

От представените нови проекти за технологично усъвършенстване и многофункционално автомобилопроизводство, в задъхващите се от пренатоварения трафик европейски градове, повечето звучат като научна фантастика засега, особено за българските условия. Обнадеждаващо бе присъствието на форума на ректора на Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" доц. Ненчо Ненов и негови колеги, които, както казаха за БТА, работят по европейски проекти и въвеждането на европейски практики в сектора у нас.

Както в България, така и в ЕС обаче, съдействието между всички фактори за изграждането на съвременна транспортна система е особено важно. Потвърждава го фактът, че в деловите среди конкуренцията вече не е пречка за разработването на общи проекти от съперници на пазара като "Волво", "Фиат" и "Рено", лидерите в куриерските услуги - TNT и DHL. Това е необходимо, за да се спре измирането на хората по пътищата и да се опази околната ни среда.

Един милион и двеста хиляди души са загинали при пътни злополуки в целия свят през 2007 г., а 50 млн. са получили травми при пътни произшествия. Тази трагична статистика припомни снощи Ив льо Коз, оглавяващ отделът за сигурност в "Рено" при представянето на проекти за увеличаване на сигурността на автомобилите на компанията в завода й "Ново Место" - Словения.

ЕС си е поставил задачата смъртните случаи по пътищата да намалеят до 25 хиляди към 2010 година. За изпълнението й самите автомобилопроизводители полагат сериозни усилия, влагат финансови средства, научен потенциал, прилагайки нови технологии. Те обаче призовават и шофьорите – нас, гражданите на ЕС, да положим също усилия, за да бъде спряна тази трагична тенденция по пътищата.

Снимка: БГНЕС/ЕРА