Европейският парламент гласува днес два доклада, целящи осъвременяването на правилата за упражняване на професията автомобилен превозвач и за достъп до пазара на международни автомобилни превози на товари. Гласуването по третия доклад върху достъпа до пазара на автобусни услуги беше отложено.

Гласуваните днес текстове могат да имат голям отражение върху сектора на автомобилния транспорт, който в момента наброява 900 000 оператора и дава работа на над 4.6 милиона хора в ЕС. Приетите доклади предвиждат задължително обучение за ръководителите на транспортна дейност, както и ясна дефиниция за каботажа, който може да бъде извозен извън държава-членка.

ЕП подкрепя създаването на списък с нарушенията, които могат да доведат до загуба на необходимата добра репутация на автомобилните превозвачи, както и до временно отнемане или прекратяване на лиценза за най-сериозните случаи.

Автомобилните превозвачи трябва да докажат също своята финансова стабилност, представяйки банкова гаранция или друг финансов инструмент, като например застраховка. За да се осигури честна конкуренция, предприятията в отрасъла трябва да разполагат с експлоатационен център в съответната държава-членка, където предоставят своите услуги.

Ръководителите на транспортната дейност трябва да притежават необходимата добра репутация и професионална компетентност, както и да пребивават постоянно в държава-членка на ЕС. Те трябва да притежават високо ниво на професионална квалификация, която се проверява чрез задължителен писмен изпит, който може да бъде последван и от устен. Мениджърите, които са извършили тежки и системни нарушения, могат да бъдат санкционирани, като бъдат обявени за неспособни да управляват транспортната дейност на предприятие в ЕС.

Достъпът до международните автомобилни превози на товари и каботажните превози в момента е регулиран от различни регламенти и директиви, датиращи от 1962 г. По тази причина настоящето предложение е преработка, чиято цел е да опрости и да направи по-ясни правилата за автомобилните превози на товари. Най-важният въпрос в тази област е за каботажните превози: кога и до каква степен може превозвач от дадена страна да качи и разтовари товар в друга страна.