Поскъпването на корабните товарни превози може да увеличи инфлацията с 1.5% през следващата година.

Това се посочва в доклад на Конференцията на ООН за търговия и развитие, цитиран от CNBC.

През последните 18 месеца цената на транспорта с корабни контейнери се повиши драстично, най-вече заради проблемите по веригите на доставка, предизвикани от противоепидемичните мерки срещу COVID-19. По някои маршрути транспортните разходи са се увеличили над седем пъти.

В доклада на ООН се посочва, че ако високите цени се задържат в дългосрочен план, те ще увеличат цената на глобалния внос средно с 11%, а инфлацията - с 1.5% до 2023 г.

В САЩ увеличението на потребителските цени се очаква да е средно с 1.2%, докато в Китай прогнозата е за ръст от 1.4%. По-малките държави, които са по-силно зависими от вноса на стоки и суровини, ще пострадат повече, смятат още експертите. При тях средният ръст на инфлацията, в резултат на увеличените разходи за транспорт, може да достигне 7.5 на сто.

При различните продуктови категории най-силно поскъпване се очаква при електронните устройства, мебелите и облеклата - средно с 10% заради проблемите по веригите на доставка.

По данни на ООН корабните контейнери заемат 17% дял от общия обем на стоките, търгувани по море.

Някои компании вече предпочитат да изпращат експортната си продукция със самолети, въпреки че цената на този вид транспорт е още по-висока.

Ще има ли коледни подаръци? Доставките в цяла Европа се бавятВ пристанищата са струпани стотици контейнеровози, но персоналът в спедиторските фирми не достига

Анализът на глобалната търговия показва още, че растежът на водещите икономики също ще бъде засегнат от повишаващите се транспортни разходи.

Индустриалното производство, което е основен двигател на растежа, се очаква да намалее с 1% в САЩ и еврозоната и с 0.2% в Китай, ако ставките за контейнерните превози поскъпнат средно с 10% и веригите за доставка останат нестабилни.

Към края на октомври тази година над 600 корабни контейнера остават блокирани извън пристанищата, докато изчакват да бъдат обработени и разтоварени. Броят им е два пъти по-висок, в сравнение с този от началото на годината, показва статистиката на швейцарската логистична компания Kuehne+Nagel. Ръководството ѝ очаква тази ситуация да се запази поне до февруари 2022 г.