Потребителското доверие в световен мащаб пада през второто тримесечие на годината до най-ниското си ниво от година и половина, след като несигурните икономически перспективи, задълбочаващата се дългова криза в Еврозоната и нарастващата инфлация са направили хората по-предпазливи, показва проучване на The Nielsen Company.

През второто тримесечие на 2011 г. потребителското доверие в САЩ е било по-ниско отколкото през второто полугодие на 2009 г. в разгара на световната рецесия, според проучването.

В световен мащаб потребителите планират да затягат коланите в следващите месеци от инвестирането в акции до купуването на дрехи, до вземането на отпуски за отдих и обновяването на технологиите, след като са били малко по-малко предпазливи през последните 12 месеца.

Общо 31% от потребителите в САЩ са заявили, че нямат излишни средства за допълнителни разходи извън нещата от първа необходимост. Положението е същото при 25% от потребителите в Близкия Изток и Африка и при 22% от европейците.

Потребителското доверие намалява в Китай поради нарастващата инфлация в страната, както и в Близкия Изток, където първоначалния ентусиазъм у потребителите след бунтовете в различни държави през първото тримесечие вече отстъпва място на предпазливостта на фона на политическата несигурност и ограничената покупателна способност заради нарастващите цени. В Египет и в Саудитска Арабия е отчетен най-голям спад в потребителското доверие между първото и второто тримесечие на годината. В проучването на Nielsen са участвали общо 56 страни в цял свят.

Потребителското доверие е било най-ниско в страните от Еврозоната засегнати от задълбочаващата се дългова криза като Гърция се нарежда на последно място в световната класация. Португалия, Ирландия, Испания и Италия също са между последните 10 в подреждането.

Потребителите в Индия все още са най-оптимистично настроени, но по-малко в сравнение с първото тримесечие. Потребителите в Азия като цяло остават много по-големи оптимисти в сравнение с други региони, с изключение на японците и южнокорейците, които са били сред най-песимистично настроените.

Резултатът на Индия в Световния индекс на потребителското доверие на Nielsen намалява с 5 пункта в сравнение с предходното тримесечие до 126 пункта. Резултатът е под рекордните 137 пункта, достигнати през втората половина на 2006 г., което е и най-високият резултат измежду всички страни в шестгодишната история на индекса.

Средното ниво на световния индекс пада с 3 пункта в сравнение с първото тримесечие до 89 пункта. Това е най-ниското му ниво от четвъртото тримесечие на 2009 г. насам.

Резултат под 100 пункта означава песимистична оценка за перспективите.

Потребителското доверие във Великобритания и Франция отчита ръст през второто тримесечие, въпреки че и в двете държави то остава под средното за Европа.

Проучването е направено в периода 20 май - 7 юни като в него са участвали 31 000 потребители в 56 страни. Резултатите от проучването се базират на тяхното доверие към пазара на труда, състоянието на личните им финанси и готовността да харчат средства.