Часове след като Facebook се споразумя с Федералната комисия по търговия (FTC) на САЩ да заплати рекордна глоба в размер на 5 млрд. долара, компанията за пореден път показа, че бизнес моделът, изразяващ се в събиране на лични данни и таргетиране на рекламни послания, работи по-добре от всякога.

Facebook обяви приходи в размер на 16.89 млрд. долара за второто тримесечие на тази година, което е ръст от 28% на годишна база. Това е над прогнозираните от Refinitiv приходи за периода от 16.5 млрд. долара.

Печалбата на социалната мрежа пада с 49% на годишна база, до 2.6 млрд. долара, заради глобата от 5 млрд. долара, която дойде в резултат на скандалите с компанията Cambridge Analytica от 2018 г. От Facebook посочиха, че 2 млрд. долара през тримесечието са отишли за покриване на правни разходи, предава Forbes.

Аудиторията на компанията също записва повишение до 2.41 млрд. активни потребители спрямо 2.38 млрд. през първото тримесечие на годината.

„Компанията постоянно демонстрира, че може да расте, както по отношение на приходите от реклама, така и при потребителската база, дори когато се намира пред лицето на огромни предизвикателства”, коментира Дебра Ахо Уилямсън, анализатор в eMarketer, предава CNN.

“Настоящото представяне на приходите показва, че компанията все още притежава тази сила”, добавя тя.

След повече от година на напрежение и обвинения, най-накрая Facebook се споразумя с FTC за рекордна глоба и няколко допълнителни точки, свързани с политиката ѝ за поверителност. Въпреки това, някои от комисарите в правителствената агенция на САЩ признават, че наказанието е „направило малко”, за да промени бизнес модела на Facebook.

Над компанията все още висят потенциални проблеми. В представянето на финансовите резултати за второто тримесечие става ясно, че FTC е стартирала разследване за нарушаване на конкуренцията срещу Facebook през юни.

Министерството на правосъдието обяви през тази седмица, че е стартирало разледване на най-големите технологични компании в САЩ.

По време на среща с анализатори, финансовият директор на Facebook Дейвид Венер посочи, че компанията очаква забавяне на ръста в печалбата по-късно през тази година и през 2020 г. Причина за това ще бъдат „насрещните ветрове” по отношение на услугата за таргетиране на рекламни послания.

По думите му това ще се случи в резултат на комбинация от продуктови промени и „поставянето на поверителността в центъра”.

В публикация в своя личен профил във Facebook изпълнителният директор Марк Закърбърг посочва, че споразумението с FTC може да има ефект върху бизнеса.

Facebook, пише той, ще назначи „повече от хиляда души”, за да установи и документира рисковете за поверителността при добавяне на нови функции, като ще бъдат предприети стъпки по отношение на тези рискове. Закърбърг казва, че това ще доведе до удължаване на времето за изграждане на нови продукти.

„Ще променим начина, по който оперираме в цялата компания - от лидерите до всички надолу”, пише Закърбърг, добавяйки, че ако не променят начина, по който създават продукти, то ще трябва да понесат отговорност.

Защо никой вече не се смее на шегите на Марк Закърбърг?Няма друг представител на Силициевата долина, който да е съсредоточил в себе си толкова много власт над технологичен гигант

Някои членове на FTC обаче не са толкова убедени в светлото бъдеще.

„Споразумението налага незначителни промени в структурата на компанията или нейните финансови подбуди, които доведоха до тези нарушения. Нито пък включва каквито и да било ограничения върху масовото наблюдение и рекламни тактики на компанията”, посочва Рохит Чопра, комисар от Демократическата партия в FTC.

„Вместо това, заповедта позволява на Facebook да решава сама за себе си колко информация може да събира от потребителите и какво да прави с тази информация, стига да създава документация за това”, добавя той.

Ашкан Солтани, бивш шеф технологии в FTC, коментира в Twitter, че „това е ужасяващ изход за нашия водещ регулатор по отношение на поверителността и много сладка сделка за Facebook.”

Инвеститорите също не демонстрираха притеснения от споразумението. Акциите на Facebook поскъпнаха с 1% след обявяване на новината.