В случай на отмяна на полет пътниците могат при определени условия да искат, наред с обезщетението, предоставено им за претърпените имуществени вреди, и обезщетение за неимуществени вреди. Това гласи едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург, което пряко засяга и българските потребители.

Само преди месец стотици чужди и български туристи останаха блокирани на летища, поради неразбирателство между туристическа агенция и авиопревозвач.

От Европейския потребителски център-България съобщиха, че само за миналата година в рамките на потребителската им мрежа, която включва центрове в 29 европейски държави, са постъпили 71 000 жалби от граждани. От тези жалби всяка трета е свързана с проблеми в транспорта, а 60 на сто от тези около 23 000 жалби са за проблеми с въздушния транспорт.

Директорът на потребителския център Игнат Арсенов уточни, че от началото на годината до средата на октомври броят на подадените жалби срещу проблеми във въздушния транспорт у нас се е удвоил. През 2009 г. в ЕПЦ има подадени 34 жалби за проблеми при пътуване със самолет, през 2010 г. - 33, а до средата на октомври 2011 г. - 57 жалби.

Европейските правила дават на пътуващите със самолет едни от най-широките права по отношение на компенсациите, подчерта Арсенов.

В решението на съда на ЕС се уточнява също, че пътникът може да иска обезщетение поради отмяна на полета, когато самолетът е излетял, но по някаква причина е бил принуден след това да се върне на летището на излитане и този пътник е бил пренасочен към друг полет.

Сред предвидените в регламента стандартизирани мерки в случай на отмяна на полет е възможността на пътниците да искат възстановяване стойността на билетите или премаршрутиранe.

Освен това, докато чакат по-късен полет, авиокомпанията трябва да им осигури съответни грижи (например настаняване в хотел, храна, напитки и телефонни обаждания).

Накрая, когато полетът е отменен без или с много кратко предупреждение и не са налице извънредни обстоятелства, пътниците имат право и на обезщетение в предварително определен размер, който зависи от разстоянието на планирания полет.

Източник: БТА