Производителите на всичко - от пикапи до жилища, все още се борят с ограничените доставки на микрочипове и цимент. Този недостиг може да доведе до забавяния и по-високи разходи за усилията на Вашингтон да подпомага Украйна срещу руската агресия и собственото си производство, съобщава Reuters.

Експертите, цитирани от агенцията, смятат, че проблемите във веригата за доставки, които доведоха до рязко покачване на разходите и предизвикаха недостиг на всичко - от тоалетна хартия до леки автомобили, започват да намаляват в отрасли като търговията на дребно. Но в същото време “остават упорито постоянни във важни сектори на растеж като автомобилостроенето, машиностроенето, отбраната и нежилищното строителство”.

"За секторите, в които търсенето все още е силно, продължаваме да наблюдаваме недостиг на материали и разрешаването на тези проблеми ще отнеме допълнително време", казва Джейсън Милър, доцент по логистика в бизнес училището на Мичиганския държавен университет. "Един от големите проблеми, с които се сблъскваме, когато се опитваме да увеличим военнопромишлената база, например, е липсата на достатъчно електронни компоненти”.

Компаниите, които произвеждат тежко въоръжение като ракети Javelin и Stinger, очакват държавно финансиране преди да започнат ново производство за Украйна, припомнят още анализатори пред Reuters и добавят:

Икономика на знанието: Китай решава проблема с чиповете с местни таланти Китай е изправен пред недостиг на около 200 000 работници в полупроводниковата индустрия само за тази година
“Когато отбранителната индустрия получи зелена светлина, борбата за снабдяване с полупроводници и други трудни за намиране електронни компоненти може да доведе до нова вълна от затруднения по веригата за доставки, които да нарушат производството и да увеличат разходите”.

"Всеки общ недостиг на полупроводници ще се отрази на отбраната", казва и Брад Мартин, директор на Института за веригата за доставки в областта на националната сигурност към Rand Corp.

Добрата новина е, че проблемът с доставките на чипове за някои области като персоналните компютри губи сила през последната година. Според експертите това се дължи в голяма степен на факта, че децата се върнаха в класните стаи, а родителите - в офисите си, което намали продажбите на нови машини.

От друга страна обаче, продължаващото търсене на автомобилна и селскостопанска техника оказва натиск върху пазара на подходящи микрочипове, които играят ролята на електронни мозъци в тези машини.

Производителят на селскостопанска и строителна техника Caterpillar е пример за това. По време на конференция в Лас Вегас на 14 март главният изпълнителен директор на компанията Джим Умпълби обяснява, че тя продължава да се конкурира сериозно с производителите на автомобили, за да се сдобие с ограничени количества чипове.

"Положението малко се подобри, но все още не е такова, каквото беше преди пандемията", казва Умпълби.

А до какво води този недостиг показва случаят със завода на General Motors в Силао, Мексико, в който се произвеждат Chevrolet Silverados и GMC Sierra. Той беше отворен миналата седмица, след като беше спря производството за повече от седмица заради проблеми с наличността на полупроводници.

В същото време глобалният недостиг на цимент - основна суровина за производството на бетон, използван за строителството на мостове, магистрали и фабрики, посочва още Reuters, на свой ред, заплашва да забави финансираната от федералните власти инфраструктура и проектите за фабрики за полупроводници и зелена енергия, които САЩ планират да изградят на своя територия.