Продажбите на автомобили в САЩ са се понижили през юни до 15-годишен минимум, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес.

Рекордните цени на бензина и спадащата покупателна стойност на камионите и моделите SUV са въздействали отрицателно върху продажбите на камиони, докато водещите автомобилни компании, включително Тойота мотър (Toyota Motor Corp.), изпитват затруднения да отговорят на търсенето на някои популярни по-малки коли и хибридни модели.

Почти всички големи автомобилни групи са отчели стремителен спад на продажбите си през юни, но поне за американския гигант Дженерал мотърс (General Motors) имаше утеха: Тойота, основният конкурент на компанията, е постигнал по-лоши резултати.

Дори и Тойота с нейните гъвкави и ефективни заводи не успя да извърши прехода от камиони към коли толкова бързо, колкото американските шофьори. Продажбите й през юни са се понижили с 21 процента.

Резултатите на Тойота са малко по-лоши спрямо очакванията на някои анализатори, че японската група ще изпревари Дженерал моторс като лидер по продажби в САЩ. Продажбите на американския концерн също отчетоха силно понижение - с 18 процента.

Като цяло пазарът е отчел спад с 18,3 процента по данни на Аутодейта корп. (Autodata Corp.), която следи продажбите на коли от 1980 година. Това е бил най-неблагоприятният юни за сектора от 17 години, посочи Джеси Топрак, главен анализатор на сайта за автомобилни проучвания Edmunds.com, който прогнозира продължителен спад на продажбите на автомобили и в бъдеще.

Топрак изтъкна, че автомобилните производители просто не са реагирали достатъчно бързо на стремителното покачване на цените на бензина.