Продажбите на дребно в Европа отчитат спад за четвърти пореден месец през септември, след като по-високите потребителски цени и влошаващата се кредитна криза намалиха потребителското доверие, показва индексът на деловата активност в търговията на дребно (Purchasing Managers Index) на Bloomberg.

Индексът в Еврозоната пада до 46.2 през септември в сравнение с 47.7 през август. Стойност на индекса под 50 означава свиване. Индексът се базира на проучване измежду повече от 1 000 ръководители проведено от Markit Economics за Bloomberg News.

Цените са отбелязали най-големия си ръст от повече от 16 години през юли, вследствие на по-високите цени на хранителните и енергийните продукти, оставяйки потребителите с по-малко пари за харчене. В същото време банките отпускат с по-голяма неохота заеми.

Продажбите на дребно намаляват в Германия и Италия, две от трите най-големи икономики в еврозоната. Магазините във Франция са продавали повече за трети пореден месец през септември. Европейските търговци на дребно уволняват служители с най-бързи темпове от почти три години насам.

Най-големият автомобилопроизводител в Италия -Fiat SpA, отчита спад от 23% в продажбите на автомобили в страната. Най-голямата верига универсални магазини -Gruppo Coin SpA, обяви, че печалбата й за второто тримесечие е паднала със 75%, след като потребителското доверие стигна почти 15-годишен минимум.

Миналата седмица италианското правителство намали прогнозата си за икономическия растеж до 0.1%, което е най-ниското ниво от пет години. Безработицата в Италия вероятно е нараснала за пето поредно тримесечие в периода април-юни, според проучване на Bloomberg News измежду 15 икономисти. Официалните данните се очакват днес.

Намаляващите маржове на печалба и слабите икономики принуждават европейските търговци на дребно да освобождават служители. Германската Arcnador, която притежава универсални магазини, планира да съкрати поне една пета от служителите в централата на подразделението й Karstadt, която е най-голямата верига за универсални магазини в Германия и намали прогнозата си за печалбата през 2009 г.

Продажбите на дребно в най-голямата икономика паднаха за четвърти пореден месец през септември. Повече от една трета от търговците на дребно в страната не успяха изпълнят таргета си за продажби за месеца, а някои компании се сблъскаха с по-голяма спад в потребителското търсене от очакваното.

Германската икономика се е свила с 0.5% през второто тримесечие на годината и може да не се възстанови в третото, тъй като инвестициите намаляват, а потребителските разходи се свиват.

Френските търговци на дребно изглежда се справят със забавянето на световната икономика, тъй като продажбите им нарастват през септември, а потребителското доверие във втората най-голяма икономика в Европа неочаквано нараства за първи път от повече от година.

В индикатора за продажби на дребно на Bloomberg са включени компании от Германия, Франция и Италия, които съставят около 75% от стойността на общите продажби на дребно в еврозоната. Панелът от компании включва както големи търговски вериги, така и по-малки магазини.