Продажбите на нови автомобили в Европа отчитат най-слабото си тримесечие, откакто индустрията започна да се свива преди пет години, след като притесненията на потребителите около брекзит ограничиха търсенето на втория най-голям пазар в ЕС.

Регистрациите на нови автомобили през първото тримесечие нарастват с 0.7%, според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Повишението е най-малкото от второто тримесечие на 2013 г., когато регионът бе изпаднал в рецесия. Спад в продажбите от 5.2% през март, оглавяван от три петте най-големи пазара – Германия, Великобритания и Италия, предполага, че “инерцията започва да намалява", според ACEA.

Осем от 10-те най-продавани автопроизводители в Европа отчитат спад в продажбите на нови автомобили през март, като понижението е най-голямо при Ford Motor Co., Fiat Chrysler Automobiles NV, BMW AG и Nissan Motor Co.

Спадът в продажбите е особено осезаем във Великобритания, където понижението е от 16% на годишна база през март и от 12% за тримесечието. За част от това може да бъдат обвинени лошото време и увеличението на данъците върху автомобилите, което влезе в сила през април 2017 г. и доведе до скок в покупките през миналия март.

През март 2018 г. продажбите на нови автомобили достигат 1 792 599, като намаляват с 5.3%, отчитайки първи спад на годишна база от началото на годината. Това е и първият спад на продажбите през март от 2014 г. насам.

Състоянието на икономиката обаче също оказва ефект, като потребителските разходи във Великобритания намаляват през февруари и март, според Visa. Освен това, икономическите индикатори в еврозоната не оправдават предварителните очаквания на фона на търговските спорове със САЩ.

На пазарните нагласи се отразява и липсата на споразумение между Европейския съюз и Великобритания за това как ще продължи излизането на страната от сюъза, вследствие на което компанията не желаят да разширяват дейността си или да наемат нови хора.

Това намалява доверието на купувачите на автомобили, докато в същото време поевтиняването на британския паунд спрямо еврото пък “намалява възможността на производителите да привличат клиенти с по-изгодни предложения” във Великонритания, според Йън Плъмър от сайта Auto.

На най-големия европейски пазар на автомобили – германския, вчера бяха изнесени данни, според които инвеститорското доверие намалява, а рискът от рецесия се увеличава. Отслабването на най-голямата европейска икономика се дължи отчасти на напрежеието между САЩ и ЕС по отношение на търговския стокообмен.

Общо 4 171 628 нови автомобила са били продадени в ЕС през първото тримесечие.

Спадът в продажбите за периода е най-голям във Великобритания, където те намаляват с 12% на годишна база.

България се нарежда на пето място по ръст на продажбите за първите три месеца на годината, като увеличението е от 26.2%. В страната са продадени 8 336 нови автомобила за периода януари-март 2018 г., в сравнение с 6 607 година по-рано. Ръстът на продажбите само за март е 10.2%

Пред нашата страна по увеличение на продажбите за тримесечието са Гърция (+26.9%), Хърватия (+28.4%), Румъния (+28.6%) и Унгария (+29.8%).