Река Рейн, която е сред най-важните водни транспортни артерии в Европа, навлиза в летните месеци с рекордно ниско ниво на водите. Това заплашва инндустриалното корабоплаване и може да доведе до прекъсвания, подобни на тези от 2018 година, пише Bloomberg.

След липсата на достатъчно силни валежи в Германия през пролетта, нивото на Рейн при Кауб (ключов пункт по течението на реката близо до Франкфурт) падна до под 1 метър в началото на юни. Това е най-ниската стойност, отчитана в този период от годината, за последните две десетилетия, показват данните на германската държавна агенция по речния транспорт WSV.

Сред представителите на германската индустрия се засилват опасенията, че през лятото може да се повтори ситуацията от 2018 година, когато се стигна до временно спиране на корабоплаването по Рейн заради ниското ниво на реката. Това доведе до сериозни проблеми с доставките за много от фабриките, разположени в северната част на страната и около пристанищата на Северно море.

Изворът на Рейн се намира високо в Швейцарските Алпи. Оттам реката се вие в продължение на 1 300 километра, за да се влее в Северно море при Ротердам. По нейното течение се превозват товари от и към най-големите индустриални зони в Европа.

Басейнът на Рейн се пълни както от ледниците в Алпите, така и от дъждовните валежи. Делът на водите от ледниците обаче намалява през последните години, тъй като темповете на топенето им през лятото изпреварват тези на натрупването им през зимата. Основната причина за това, според учените, е глобалното затопляне.

Метеоролозите предупреждават, че тази година се очаква топло и сухо лято, което означава, че евентуално прекъсване на корабоплаването по Рейн, като това през 2018 година, е напълно възможно. Подобно развитие на нещата би нанесло допълнителен тежък удар върху германската икономика, която и без това бе засегната сериозно от пандемията от COVID-19.

Подпочвените води също са намалели след рекордните горещи вълни от 2019 година.

"Всички тези тредиционни източници на воден ресурс тази година ще намалеят значително. Ако засушаването продължи и през лятото, вероятно ще станем свидетели на рекордно ниски нива на реките, както през есента на 2018 година", казва Йорг Белц от германската агенция за воден транспорт BAFG.

Метеоролог: Очаква ни сухо и топло лятоПрогнозата за сухо и топло лято обаче не ни освобождава от това да бъдем готови и за гръмотевични бури и интензивни кратки валежи, характерни за сезона, предупреждава синоптикът


На шлеповете, превозващи дизелово гориво по Рейн, през май бе наложен лимит, който им позволява да използват не повече от 40% от капацитета си, когато преминават през Кауб.

Големите индустриални предприятия като заводите на химическия гигант BASF в Лудвигсхафен и на стоманодобивния концерн Thyssenkrupp в Дуисбург вече предприеха мерки за диверсификация на доставките си, за да ограничат евентуалните щети, нанесени от прекъсването на корабоплаването по Рейн.

Ако ниските речни нива се запазят, рафинериите по течението на реката ще трябва да ограничат производството си дори още повече, отколкото през 2018 година, тъй като икономическите щети, нанесени от коронавируса, доведоха до спад на търсенето на горива, а оттам и до намаляване на свободните складови пространства.

Миналата година германското транспортно министерство предприе серия от мерки, които имат за цел да гарантират, че река ще остане плавателна дори и ако климатичните промени продължат да "изсушават" региона на нейното корито. Те включват драгиране (изгребване) на по-плитките участъци и използване на високи технологии за още по-прецизни метеорологични прогнози.

Въпреки тези усилия обаче, прекъсвания на корабоплаването, като тези през 2018 година, в бъдеще може би ще се превърнат в нещо нормално, смятат представителите на водния транспортен сектор.