Руският износ на енергийни суровини към Европа се сви с 6,1 млрд. евро. Това обяви днес Европейската статистическа служба.

До края на първото тримесечие на годината делът на руския внос на енергия в ЕС е доста стабилен – между 26 и 27,6 на сто. Той рязко се свива между първото и второто тримесечие на 2022 г. и тази низходяща тенденция се запази до края на третото тримесечие, сочат данните на Евростат.

Като цяло делът на Русия във вноса на енергия в ЕС спадна с повече от 10 пр.п. между първото и третото тримесечие на 2022 г. от 25,5% на 15,1 на сто.

Евростат посочва, че през второто тримесечие на 2022 г. общият дял на Съединените щати и Обединеното кралство е с 1,4 пр.п. по-висок от този на Русия и тази разлика расте до 4,8 пр.п. през третото тримесечие на 2022 г. Тогава вносът от САЩ представлява 12,2% от общия обем, а от Обединеното кралство той държи дял от 7,7 на сто.

Междувременно Bloomber, написа, че Русия е загубила над 90% от европейския си петролен пазарен дял. Доставките са паднали под 100 000 барела на ден (bpd) през последните седмици от повече от 1,2 милиона преди войната в Украйна.

Около 75% от руския суров петрол, който сега се товари в балтийските пристанища в Русия, се насочва към Азия.

Ембаргото на ЕС върху вноса на руски суров петрол по море и свързаният с него механизъм за таван на цените на руския суров петрол трябва да влязат в сила на 5 декември, припомня изданието. Купувачите обаче са предпазливи и очакват указания как ще се прилага таванът на цените и дали ще има някакви последствия за купувачите на руския суров петрол след влизането в сила на санкциите.

Ембаргото на ЕС върху руския петрол ще създаде огромна несигурност на световните пазари на петрол и продукти само за няколко седмици, предупреди Международната агенция по енергетика (МАЕ) в месечния си доклад за петролния пазар миналата седмица.

На фона на признаците за отслабване на растежа на търсенето на петрол, „приближаващото ембарго на ЕС върху вноса на руски суров петрол и петролни продукти и забраната за морски услуги ще добавят допълнителен натиск върху глобалните петролни баланси и по-специално върху вече изключително тесните пазари на дизел“, уточнява Агенцията.