Президентът на Франция Никола Саркози, който бе заявил, че няма да позволи европейската промишленост да изпадне в неблагоприятно положение, вече задели за френските автомобилни производители субсидии в размер на 400 млн. евро. Така Саркози стана първият европейски лидер, който изпълни молбата на автоконцерните за предоставяне на държавна помощ. Според германски медии канцлерът на Германия Ангела Меркел е готова да последва примера на френския си колега, пише ИА Финмаркет.

Както бе обявено за спешните мерки за подкрепа на германската финансова система, а дори и за частична национализация на банки, намиращи се на ръба на банкрута, Ангела Меркел не изключила вероятността за предоставяне на помощи на автомобилните производители в Германия. Тя обаче не посочила сумата, за която може да става на въпрос.

По думите на канцлера на ФРГ, германската автомобилна индустрия е изключение. „Трябва да се изправим пред масираната бюджетна поддръжка, оказана на американските производители,“ каза Меркел като допълни, че е необходимо да се отчитат последиците от това върху европейските производители.

Субсидиите, предоставени на американските автомобилни концерни, може да понижат конкурентноспособността на европейските производители, поради което тя подчерта, че спрямо това са „необходими действия“.

Администрацията на САЩ реши да предостави кредит на местни играчи в размер на 25 млрд. долара. С програмата се цели преди всичко помощ на намиращите се на границата на фалита концерни General Motors, Chrysler и Ford.

Встрани от финансовата криза и ръста на енергийните ресурси, които се отразиха силно върху автомобилната индустрия в САЩ, проблемите нарастват и сред европейските им колеги. Преди дни шефът на Fiat Серджио Маркионе потърси от ЕС предоставяне на компанията помощ в размер на 40 млрд. евро.

Въпреки това от ЕК погледнаха на искането със скептични настроения. По информация от там комисията не разполага с подобна сума като предоставянето на субсидии лежи на плещите на отделните страни членки.