САЩ планира да наложи наказателни мита в размер на до 100% за внос на стоки от Франция на стойност 2.4 мрлрд. долара. Сред обхваната на митата попадат продукти като шампанско, дамски чанти, сирене и др.

Решението идва, след като Търговското представителство на САЩ излезе с оценка, че новият френски данък за дигиталните платформи ще удари директно американските играчи в интернет бизнеса, предава Reuters.

Според разследването на правителствената агенция френският данък „не е в съответствие с преобладаващите принципи на международната данъчна политика и носи необичайна обремененост за засегнатите американски компании”, включително Google на Alphabet Inc, Facebook Inc, Apple Inc и Amazon.com Inc.

Търговският представител на САЩ Робърт Лигтизър посочва, че правителството е проучвало дали да стартира сходно разследване на въвеждането на налози върху дигиталните услуги в Австрия, Италия и Турция.

„Търговското представителство на САЩ е фокусирано върху това да противодейства на нарасващия протекционизъм в членките на Европейския съюз, които нечестно таргетират щатски компании”, казва Лигтизър.

В изявлението му обаче не бяха включени Канада и Великобритания, където са предложени сходни мерки за облагане на услугите на интернет компаниите.

Търговската агенция ще проведе обществено обсъждане до 14 януари на предложения списък със стоки, които да бъдат обложени с мито. На 7 януари пък са насрочени изслушвания дали САЩ да наложи мита или рестрикции на френски услуги. Не беше посочена конкретна дата, на която предложените до 100% мита да влязат в сила.

В списъка с продукти присъстват такива, които бяха пощадени от митата в размер на 25%, които САЩ наложи в резултат на спора за субсидирането на производители на самолети в ЕС, като пенливо вино, дамски чанти и продукти за гримиране.

Оскъпяването на вноса на козметичните продукти ще удари френския конгломерат за луксозни стоки LVMH и производителя на козметика L’Oreal.

Сиренето Грюер (традиционно швейцарско сирене), което също не бе обложено с мита през октомври, попада в новия списък на френските продукти, редом до други видове сирена, които ги грози тарифа в размер на до 100%.

Предложенията ще се харесат на щатските технологични компании, които от известно време алармират, че данъкът върху дигиталните услуги удря бизнеса им по нечестен начин.

„Френският данък върху дигиталните услуги е неразумен, протекционистки и дискриминационен”, посочват в изявление сенаторите Чарлс Грасли и Рон Уайдън, които са съответно от Републиканската и Демократическата партия.

Още преди публикуването на доклада на търговската агенция Франция заяви, че ще оспори констатациите, повтаряйки твърдението на Париж, че цифровият данък не е насочен конкретно към американските технологични компании.

Новият френски данък облага с 3% приходите от дигитални услуги на компании с приходи над 25 млн. евро във Франция и над 750 млн. евро по света.

Нова глобална данъчна система надвисва над интернет бизнесаMеждународните корпорации да плащат повече данъци на различните пазари по света, предвижда предложение на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), предава BBC

Докладът на Търговското представителство на САЩ идва, след като френският финансов министър Бруно Льо Мер и щатският му колега Стивън Мнучин преговаряха в продължение на месеци относно глобален данък върху дигиталните услуги.

Двете страни постигнаха компромис през август на срещата на Г-7 във Франция, че ще компенсират щатските компании за разликата межеду френския данък и новия глобален механизъм за облагане на интернет бизнеса, който ще бъде обявен чрез Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп обаче не даде официално одобрение на тази сделка.