„Храна на боговете" - така в превод се нарича дървото Theobroma cacao, от чийто плодове се добива какаото за шоколада. От сладко удоволствие той отдавна се превърна в бизнес. Швейцарска компания пусна на пазара най-скъпите шоколадови бонбони, покрити с 24-каратово злато, което може да се яде, предназначени за особено тържествени случаи. Два бонбона струват 37 долара.

Професор в Харвард изобрети революционен вдишващ се шоколад под формата на спрей, който засища глада и стопява килограмите. Японци пък измислиха шоколадова бира, която има горчив вкус и силен аромат. Дали всичко това е плод на ексцентричност или търсене на нова ниша в пазара за шоколад по време на криза? Производството на шоколад е огромна индустрия в световен мащаб, достигаща 50 млрд. долара годишно. Къде сме ние?

Шоколадовият пазар у нас възлиза на 350 млн. лв. Това показват данните на Института за маркетингови изследвания „GfK Bulgaria" за м.г. Консумацията на шоколад в България е между 20 и 50 грама на ден на човек, докато в Европа е между 30 и 90 грама. Ясно е, че палмата на първенството се държи от Швейцария.

В сравнение с Хърватия у нас се яде три пъти по-малко шоколад. В България най-много се консумират млечни шоколади. Забелязва се обаче тенденция и към преориентиране към вече обичания от европейците черен шоколад. С намаляване на доходите по време на криза, българинът насочи основните си разходи към стоките от първа необходимост. Това доведе до спад в шоколадовия бизнес, въпреки бързото му развитие през последните няколко години.

Експертите в бранша прогнозират, че със стабилизирането на икономиката ще се възобнови и предишният ръст в шоколадовата индустрия. Тенденциите в този бизнес са подобни на останалите от хранителния сектор. Все повече на пазара се предлагат здравословни продукти като натурален шоколад, шоколад без захар или шоколадови бисквити с витамини. Стана модерен и диетичният шоколад - хем се наслаждаваш на сладкото удоволствие, хем не трупаш килограми. Интересна тенденция се забелязва на фона на икономическата криза - консумацията на луксозни шоколади и бонбони бележи ръст. Българинът търси вече качество, за което е готов да плати и повече.

В България конкуренцията на шоколадовия пазар е голяма. У нас стъпиха най-големите производители на шоколадови изделия в световен мащаб. Въпреки присъствието на гигантите в бранша, много български компании се държат „достойно" на пазара, като задоволяват изискванията на други сегменти като производството на вафли и бисквити. Статистиката показва, че докато 80 процента от сърбите предпочитат шоколадовите десерти, то 80 на сто от българите са фенове на вафлите.

Потреблението на шоколадови изделия на домакинствата за миналата година е за 171 млн. лв. Това прави около 15.5 тона шоколадови лакомства. Малките магазинчета все още са предпочитани от българите за пазаруване на шоколадови изделия - близо половината от разходите на домакинствата за какаови сладости са отишли там. А София се оказва най-голям консуматор на сладки удоволствия - 17 на сто от средствата, дадени за шоколадови продукти, се падат на столицата.

Каква е цената на удоволствието?

Поради повишеното търсене от страна на шоколадовата индустрия и слабата реколта на най-големия производител на какао, цената му достигна тези дни рекордни за последните 33 години стойности. Търсенето на какаото опразни складовете през сезона 2009-2010 г. и доведе до най-дългия период на дефицит на какао от 1969 г. насам. Анализаторите смятат, че една от причините са остарелите какаови дървета, които не са заменяни 25 години с нови насаждения. Това ще засегне световния пазар поради нарасналото търсене. Шоколадовата индустрия се готви за нови, по-високи цени. И все пак, криза или не, шоколадът ще се купува, защото е „храна на боговете".

Източник: БНР