На пристанището в непризнатата от световната общественост държава Сомалиленд, служители на базираната в Дубай компания DP World разтоварват контейнери от товарни кораби.

Пристанището, намиращо се в град Бербера и разположено на Аденския залив се оперира от DP World от около година, като компанията се готви да инвестира 442 млн. долара в разширяване на проекта, увеличавайки капацитета на съоръжението близо четири пъти.

Това, че глобален пристанищен оператор се готви да похарчи толкова голяма сума в държава, която не е призната от ООН или който и да е било в света, демонстрира нагледно търговската и политическа битка, която се разиграва в неразвития регион на Сомалийския залив (наричан и Африканския рог, бел. ред) - портал за доходоносните търговски маршрути през Суецкия канал и бързо развиващите се пазари на Африка, пише FInancial Times.

Това е и атестат за стабилността на изолираното правителство на Сомалиленд, 27 години след като непризната държава се отделя от Сомалия.

„Все повече товари се движат от Европа към Далечния Изток и всеки кораб преминава през Барбера“, казва Султан Ахмед бин Сулайем, председател на борда на директорите и изпълнителен директор на DP World, по време на пъстра церемония провeдена през този месец в столицата на Сомалиленд – Харгейса.

„Бербера ще запази ролята си на хъб и важно пристанище във всеки важен морски транспортен маршрут“, добавя той.

Коридорът през Червено море, което разделя континента Африка от Арабския полуостров, отдавна е предмет на борба за влияние между световните сили.

Великобритания създава протекторат Сомалиленд през 1888 година за да подобри контрола над маршрутите от Източна Азия през Червено море и Суецкия канал.

По-късно, непризната страна обявява независимост през 1960 година, като към днешна дата както САЩ, така и Русия имат свои секции на пристанището в Бербера.

Китай Строителството на новото пристанище в Камерун е част от мощната китайска инвазия на африканския континент

Новите инвестиции на DP World идват във време, когато страните от Близкия Изток, включително ОАЕ, Саудитска Арабия, Турция и Катар, разпространяват политическото си влияние в региона на Сомалийския полуостров.

През тази година ОАЕ предложиха 3 млрд. долара под формата на инвестиции и помощ на Етиопия и играха важна роля в историческия мирен договор между страната и нейната съседка Еритрея.

ОАЕ също така разшири военния си обсег чрез изграждането на морска база в еритрейското пристанище в град Асаб. Страната има сходни планове и за Бербера, където изгражда авиационна база и пристанище. Съоръжението е само на 8 километра от пристанището на DP World, като компанията заяви, че няма никакви връзка между военните бази и търговските инвестиции.

Саад Али Шире, външен министър на Сомалиленд, коментира, че коридорът през Червено море винаги е привличат вниманието на суперсилите, поради важността на морския маршрут. „Това, което ги привлича не е нещо ново – това, което е новост обаче са новите държави, които понастоящем са по-силни, по богати. Те иска да бъдат забелязани, искат да покажат мускулите си“, казва той.

Африка - най-бързо урбанизиращият се континент в светаДо 2040 г. градското население в Африка ще се удвои до 1 млрд. души

Част от наградата вървяща ръка за ръка с Бербера е съседството с бързо развиващата се икономика на Етиопия.

Брутният вътрешен продукт на Етиопия расте с бързи темпове през последните 15 години до над 80 млрд. долара, но страната разчита на едно единствено пристанище в съседен Джибути, чрез което осъществява 90% от търговията си.

За да намали тази зависимост, Етиопия обяви през тази година, че ще придобие дял от Бербера заедно с DP World и правителството на Сомалиленд. Но шефът на DP World Ахмед бин Сулайем коментира, че Етиопия и регионът продължават да се нуждаят от поне 10 модерни пристанища, за да запазят темповете на икономически растеж.

Ангажираността на DP към Сомалиленд се увеличава, отчасти поради колапса във взаимоотношенията с Джибути на север, където до тази година работеше терминал за контейнери, единственото модерно пристанище в тази част на африканското крайбрежие.

През февруари, Джибути конфискува въпросния терминал след като обвини DP World, че умишлено фаворитизира Бербера и други терминали.

Интересът към Сомалиленд обаче върви заедно с висок риск. Правителството на Сомалия на юг се противопоставя на сделката с DP World, а докато Сомалиленд не получи международно признание, че е независима държава, Бербера си остава част от Сомалия по силата на международното право.

Президентът на Сомалиленд Мусе Бихи Абди, посочва, че Сомалия няма силата да се намеси в тази сделка с DP World, която ще помогне на страната да постигне международно признаване.

Сомалия получи заем от Световната банка за първи път от 30 г.Световната банка даде зелена светлина за заем в размер на 80 млн. долара в полза на Сомалия

Сомалиленд обяви независимост от Сомалия през 1991 година, но въпреки, че постигна сравнителна стабилност, провежда редовни избори и прочее, страната не успява да привлече чуждестранни инвестиции, тъй като в крайна сметка не е призната от никого.

„DP Wolrd е голяма международна компания, която желаеше да дойде в Сомалиленд и се надявам много други компании от други страни да я последват“, добавя президентът.

Партньорите планират създаването на икономическа зона в близост до пристанището, която да привлече производители по модела на свободната зона Jebal Ali в ОАЕ, която е дом на 7 500 бизнеса, даващи работа на над 150 хил. души.

Една проста разхода по улиците на Бербера показва обаче, че подобни планове са доста амбициозни. Но правителството на Сомалиленд е решено да подобри условията.

„Ще продължим да изграждаме нашата страна в различни сфери, за да привлечем други членове на ООН с цел да ни признаят и да работят с нас. Това е нашия път“, добавя Абди.