Столичната община спира маршрутките. Договорите на 6-имата превозвачи, които сега пътуват по 29 линии, изтичат през лятото. Общината обаче няма да прави нов конкурс.

"Маршрутките са изживели времето си. Те имаха своето място като бърз и удобен транспорт от единия до другия край на града. С пускането на метрото обаче има сериозен отлив на пътници, който ще продължи с тръгването на втория метродиаметър. По настояване на превозвачите вече са закрити 20 линии", обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Маршрутките ще бъдат заменени с къси автобуси, които ще свързват кварталите с метрото и най-натоварените линии на градския транспорт.

В момента се подготвя схема за допълнителните автобусни линии, която трябва да е готова през март. В нея ще бъде посочено къде и на колко минути ще се движат по-малките автобуси, до кои метростанции ще возят и с кои линии на градския транспорт ще правят връзка. Тя ще е част от транспортната схема на столицата.

"В сегашния им вид маршрутките нямат бъдеще. Сега спират, където им хрумне. Движат се в центъра. Бусчетата са стари, защото заради отлива на пътниците и изтичането на договорите операторите не могат да инвестират в нови", обясни Христов.

Обмисля се идеята билетчето за вътрешнокварталния транспорт да важи и за метрото и столичани ще плащат един вместо два лева. Така повече софиянци щели да предпочетат да се придвижват с градския транспорт и метрото вместо с личните си автомобили, твърдят от "Московска" 33.

Късите автобуси щели да обслужват големи столични квартали като Младост, Люлин, Овча купел и др., в които има метро. Идеята е автобусите да са по-малки от тези на градския транспорт, за да могат да влизат във тесните улички. Все още обаче не е ясно дали вътрешнокварталният транспорт ще се извършва от общината, или за линиите ще бъде обявен конкурс.

Маршрутките се появяват в София през 1999 г. Тогавашният кмет на столицата Стефан Софиянски обявява първия конкурс за превозвачи. Последният конкурс, който общината пуска, е от 2003 г. и е със срок 7 г. Линиите тогава са 49, но по-късно 11 от тях са закрити по искане на фирмите.

В момента в града ежедневно се движат над 350 маршрутки, които обслужват пътници по 29 линии. Те се държат от фирмите - ЕГ-6 ООД, ЕТ "Сиси-Т", "Карина СПС", "Борекс транс", "Ант Фарма" ООД и "Сева транс". Именно по искане на Сдружението на маршрутните превозвачи заради сериозен спад на пътниците вече бяха закрити девет линии.

Източник: 24 часа