Приходите от спонсорски сделки за Световното първенство по футбол са намалели в периода между последния форум, състоял се в Бразилия, и предстоящия, който ще се проведе в Русия, сочат данните на компанията за проучвания Nielsen Sports, цитирани от BBC.

Приходите на FIFA от спонсорство намаляват от 1.629 млрд. долара, до 1.450 млрд. долара в периода между двата форума.

Според Nielsen, периодът 2015-2018 г. е бил труден цикъл за генериране на приходи от спонсори, в сравнение с предходните две Световни първенства.

„Но нови спонсори, включително няколко от Китай, са помогнали на FIFА да овладее бурята”, посочват от компанията.

Кисело мляко за феновете

Китайски спонсори излязоха на сцената, след като някои от най-големите партньори на FIFA, като Johnson & Johnson, Castrol и Continental, прекъснаха връзки в резултат на корупционния скандал в световната футболна организация през 2015 г.

Така вече най-голямата китайска имотна компания Wanda Group е сред седемте основни спонсори на FIFA, попадайки в компанията на Coca Cola, Adidas, Gazprom, Qatar Airways, Visa и Hyundai/Kia.

InFront Media - собственост на Wanda, притежава медийните права за Световното първенство по футбол през 2018 и 2022 г. за 26 азиатски пазара.

Goldman Sachs прогнозира различен победител на Мондиала от UBSИнвестиционната банка заложи на същия победител и през 2014 г., но тогава той бе разгромен на полуфиналите

Три от петте официалните спонсори на форума, който стартира тази седмица в Русия, са китайски компании. Това са производителят на телевизори и хладилници Hisense, разработчикът на смартфони Vivo и млекопреработвателната фирма Mengnui.

Последната компания разполага с ексклузивни права да продава напитки на база кисело мляко (или йогурт, ако предпочитате) и сладолет в рамките на стадионите, които ще приемат футболните битки в Русия.

Ами Световното в Катар през 2022 г.?

За своите четиригодишните финансови периоди, времето между две Световни първенства, FIFA обикновено разчита на приходи главно от спонсорски сделки, насочени към форумите.

За сравнение, през 2010 г. приходите на FIFA от спонсорски сделки за други събития са едва 25 млн. долара, а през 2014 г. – едва 49 млн. долара, по данни на Nielsen.

Когато сравняваме приходите от спонсори на Световните първенства по футбол, в краткосрочен план се отчита спад, но ако разширим малко фокуса, става пределно ясно, че FIFA генерира доста повече средства спрямо периоди от преди 20 години.

Така например периодът 2015-2018 г. е генерирал над два пъти повече приходи спрямо периода 1999-2002 г.

Световното в Русия може да вдигне цената на биткойнаСветовното първенство по футбол, което ще се проведе в Русия, стартира тази седмица с двубой между домакините и Саудитска Арабия

„FIFA се надява да се върне към растежа през следващия цикъл преди Световното първенство в Катар 2022 г.”, посочва Глен Ловет, управляващ директор на Nielsen Sports.

„Навярно могат да погледнат за подкрепа към брандове от Средния Изток, за да капитализират от първото Световно първенство, което ще се проведе в региона."

По думите на Ловет, FIFA може да се облегне и на реформите в организацията, представени от нейния президент Джани Инфантино през 2016 г. Те предвиждат засилване проникването на футбола по света, нови стандарти за прозрачност, както и удвояване на броя жени, практикуващи този спорт, до около 60 млн. души по света до 2026 г.

Китайски растеж

Обикновено голяма част от спонсорите на FIFA са от Европа, Северна Америка и Азия.

Африкански компании имаха интерес да си сътрудничат с FIFA по повод Световното първенство по футбол през 2010 г., което се проведе в Южна Африка, докато бизнесът от Южна Америка направи същото по повод миналия форум, провел се в Бразилия.

„Но нито един от двата региона не е спонсор през тази година”, посочва Ловет.

Кои са най-скъпите отбори на Световното по футбол?Парите играят все по-голяма роля в света на футбола и мондиалът не прави изключение

По думите му, спонсорите от Азия са най-многобройни, като оформят около 39% от сделките за предстоящия форум.

Голяма част от този растеж се дължи на Китай, където футболът изживява истински ренесанс, не и без помощта на китайското правителство. Страната има амбиции да домакинства Световно първенство колкото се може по-скоро.

„Китайските сделки на FIFA могат да се разглеждат като че местните корпорации работят в контекста на националните усилия да развият играта и да привлекат Световно първенство”, казва Ловет.

По данни на Nielsen, интересът към футбола в Китай се увеличава, като от 27% от градското население през 2013 г., интересуващо се от този спорт, делът скача до 32% през 2017 г. от всички анкетирани на възраст под 34 години.