Представете си да прекарате 17 часа, блокирани в малка стаичка с човек, когото наистина не харесвате, при това без възможност да избягате и в същото време да се изисква от вас непрекъснато да взаимодействате с него.

Това се случва, когато двама пилоти, които не се разбират, пътуват по един и същи маршрут. Пилотите може да звучат еднакво по високоговорителя, но те са истински хора с истински чувства и подобно на вас могат да смятат колегата си за задник.

А е особено важно в пилотската кабина, която се явява офисът на пилотите, да е спокойно и да има възможност за комуникация. За целта авиокомпаниите са разработили система, която не позволява на двама души, които се мразят помежду си, да се озоват заедно в пилотската кабина.

Наречена „Не чифтосвай“, системата работи по следния начин: всеки капитан, първи и втори офицер имат електронен списък, който се въвежда в системата с графици на авиокомпанията. В нея пилотите могат да добавят имената на хора, до които не искат да седят часове наред. По този начин системата предотвратява възможността тези две имена да се озоват в един и същи кокпит.

Това е по-малко известен елемент в работата на пилотите, но бързо сърфиране в интернет показва редица инциденти, които са накарали пилотите да добавят име в списъка си „Не чифтосвай“.

Една от историите разказва за първи офицер, чийто капитан искал да го превърне в свое „прикритие“, за да се среща с представителки на нежния пол по време на спирките за презареждане с гориво. Накратко, първият офицер в крайна сметка добавил името на другия пилот в списъка.

През 2008 г. капитан на American Airlines подаде жалба срещу пилот на друг самолет, защото се движел твърде бавно по пистата и в крайна сметка пилотът бил отстранен от длъжност за 15 дни без заплащане. „Предполагаме, че списъкът му „Не чифтосвай“ е нараснал на минутата“, шегува се коментатор на
Dallas News.

В статия за LA Times стюард писа за списъците. Елиът Хестър разказа как станал свидетел на ожесточена разпра между капитан и трети пилот, само няколко минути преди самолетът да излети от Рио де Жанейро за Маями.

Полетът щял да бъде отменен, ако на десетминутна извънредна среща различията не били разрешени или поне туширани“. След като кацнали в Маями обаче, третият офицер „извади лаптопа си, логна се в сайта на служителите, въведе името на капитана и кликна „Не чифтосвай“, разказва Хестър.

Защо самолетите оставят бяла следа в небето?Отговор на любопитния въпрос откриваме в книгата на Патрик Смит

Писателят и пилот Патрик Смит не споменава списъка с имената в книгата си „Поверително от кокпита“, в която отговаря на десетки горещи въпроси за пътуването по въздух, но разказва как пилотите отбелязват кой колега искат да избягват в рамките на нормално планиране на графика.

„На всеки 30 дни, около средата на месеца, пишем предпочитанията си за следващия месец – къде искаме да летим, в кои дни и кои непоносими колеги искаме да избегнем“, разказва Смит. „Изборът върви по старшинство. Старши пилотите имат най-голям избор, младши пилотите получават каквото е останало“, допълва той.

Малка утеха за пилотите, които наистина не се разбират, е регулацията „Правило за стерилен кокпит“, което забранява на пилотите да говорят на теми, различни от полета, когато самолетът е под 3000 м височина, за да се гарантира максимална концентрация в пилотската кабина.