За да триумфираш в индустрията на дигиталните реклами, трябра да преминеш много голямо препятствие – Google. Технологичният гигант е превзел голяма част от продажбите на реклами и заедно с Facebook образува дуо, което трудно може да бъде победено, пише ВВС.

В САЩ например 75% от всеки нов разход за дигитални реклами през 2015 г. е са свързани с някоя от тези компании, показва изследване на инвестиционния фонд Kleiner Perkins Caufield & Byers.

При подобно положение, навлизането в този сектор плаши всички. Как тогава белгийски младеж създава компания, която миналата година е постигнала печалба от 102.4 млн. евро и е включена в списъка на Financial Times на европейските компании с най-бърз растеж? При това без помощта на никакви инвеститори.

В търсене на предизвикателство

Бенжамен Фонзе бил на 25 години и работел като програмист в Барселона през 2006 г., когато започнал да посвещава нощите си на личен проект. „По онова време, освен Google, нямаше много компании, които се занимаваха с това“, спомня си Фонзе.

Младежът търсел „технологично предизвикателство“, искал да е отговорен за промяна, която ще помогне за подобряването на мрежата. Така че създал платформа за дигитални реклами.

„Започнах по много прост начин, със съвсем основна, но ефективна технология, която изискваше много малко човешко взаимодействие, за да функционира“, разказва Фонзе.

След като става готова, моли приятелите си да я изпробват в блоговете и сайтовете си. След няколко месеца вече печелел достатъчно пари, за да напусне работа и да се посвети изцяло на новата си компания - Exoclick.

Етиката на Google отваря врата

В началото Фонзе следвал традиционния път и опитал да конкурира Google. „Но това беше невъзможно“, признава той. Така постепенно започнал да привлича някои нови клиенти. Сред тях и компания, която се посветила на хазартните игри в интернет.

Тъй като има доминираща позиция на пазара, Google може да си позволи лукса да избира клиентите си. За да поддържа добър имидж, компанията не приема всяко предложение и отхвърля рекламодателите, чиито продукти не отговарят на етичните й параметри.

Търсачката не приема реклами на онлайн хазартни игри или казина, нито реклами, които съдържат текстове или снимки с експлицитни сексуални сцени. Освен това Google променя ограниченията си, за да се съобрази със законите във всяка страна. Например, не публикува никакви реклами за възрастни в 13-те страни, които ги забраняват.

В Боливия, Никарагуа и Хондурас не рекламира алкохол. Във Великобритания не приема реклами на тестове за бащинство, нито продукти за избелване на зъбите, които съдържат повече от 0.1% водороден пероксид. В Мексико не са добре дошли диетичните продукти, а в Испания – противозачатъчните хапчета.

Някои от забраните са свързани със закона, но други са етични самоограничения. „Така бързо открихме, че е много по-лесно да се конкурираш на пазар, на който Google не желае да присъства“, разказва Фонзе.

Порното – малко изследвана ниша

Exoclick започнала да обръща повече внимание на клиентите, които Google отхвърлил от рекламната си мрежа. След хазартните игри компанията насочила интереса си към рекламодателите на порнографско съдържание.

„Тяхната технология беше стара. Използваха модел, при който изпращат рекламата и ако тя генерира продажба, печелят пари, ако не, не печелят“, разказва Фонзе.

„Ние въведохме модела, който използва Google, който е разделен на страни, по вид устройство и при който се печелят пари от всяко гледане на рекламата. Това генерира повече приходи и увеличи конкуренцията“, допълва той.

„Google е първият избор за всички, когато става въпрос за дигитални реклами“,уверява Матиас Гелбман, директор на консултантската компания, специализирана в софтуера Q-Success. „Без да се брои Facebook, която рекламира само на собствената си платформа, Google държи 84% от глобалния пазар на рекламите“, допълва той.

Останалите 16% са разпределени между 113 платформи. „Тези компании никога няма да могат да конкурират Google, но могат да станат много силни в една ниша, като Exoclick“, казва Гелбман.

Той допълва, че сред уеб страниците, които завършват на .ххх и показват порнографско съдържение, компанията на Фонзе притежава пазарен дял от 72.5%. Google, която приема подобни реклами с много стриктни граници, е на осмо място в тази област.

Сред клиентите на компанията са също сайтове за запознанства, здравосовни и финансови продукти.

Бърз растеж

Фонзе започнал авантюрата си, използвайки спестяванията си и наел първия си служител едва след година и половина. Той никога не е прибягвал до услугите на бизнес ангел, нито е търсил инвестиции.

„Инвестицията беше свързана с време. Тъй като съм програмист, нямаше нужда да наемам технически екип, за да направи дизайн на продукта. Да мен липсата на инвеститори е нещо положително, защото, в случай на провал, щях да потърся друга работа и да продължа напред. Щях да съм изгубил само времето си“, споделя Фонзе.

В момента компанията има 125 служители и офиси във Валенсия, Мадрид и Дъблин. Продажбите й са нараснали с 206% между 2012 и 2015 г. и над 2000 рекламодатели на месец прибягват до услугите й – от малки компании, които плащат по 400 евро в платформата, до по-големи компании, които влагат до 200 000 евро.