„Zara е голяма корпорация, но е твърде съсредоточена в качеството и когато купувате там, се чувствате като една от многото. Освен това марката постига успех твърде бързо, докато някои клиенти искат нещата да се случват малко по-бавно, да могат да избират по-внимателно“.

31-годишната Джесика Лий, която стои зад марката Modern Citizen, иска да се бори с ограниченото качество и френетичния ритъм на големите модни вериги.

Компанията й, чието име вероятно не ви звучи познато, е обявена за една от най-достъпните и най-интересните марки от специализирани издания, като Racked и Bisiness of Fashion. Тя е считана за един от новите конкуренти за Zara - поне в САЩ.

Публикация, споделена от Modern Citizen (@moderncitizen) на

Известно е, че сравненията са ужасни и много пъти пресилени. Modern Citizen все още е на светлинни години от нетната печалба от 654 млн. долара на Inditex през първото тримесечие на тази година.

Но да не забравяме, че през 70-те години на миналия век Амансио Ортега също създаде от нищото компания с много добра връзка между качество и цена. При това го направи без инвеститори и подкрепа от големи компании.

Джесика, която има опит от работата си в GAP, е набрала 250 000 долара с помощта на роднини и приятели, за да създаде собствена компания. Предприемаческата й авантюра започва дигитално през 2014 г., а марката й вече има първия си физически магазин в Сан Франциско.

Modern Citizen се отдалечава чувствително от залагането на последните тенденции и се съсредоточава върху дрехи, които са подходящи за носене всеки ден. Компанията смята, че формулата на успеха е да предлага ежедневни дрехи с приемливо качество и достъпна цена.

Същата рецепта, която помогна на друга американска марка - Everlane, да превърне обикновени черни панталони в желана дреха от 12 000 жени.

Средната цена на дрехите на Modern Citizen е около 65 евро, а каталогът й включва множество рокли с различна дължина и кройка, дискретни горнища с предпочитание към воалите, панталони и поли, които са идеални за офиса. Не липсват и аксесоари и продукти за красота, както повеляват правилата на диверсификацията.

Публикация, споделена от Modern Citizen (@moderncitizen) на

Другата отличителна черта на Modern Citizen е, че поставя на видно място надписа Made in China. Много марки оставят на втори план факта, че произвеждат дрехите си в азиатски страни, докато марката на Джесика Лий се гордее с него. Обяснението е просто: дрехите се произвеждат в Китай, но при регулирани условия на труд и със същите материи, които се произвеждат за дизайнери, като Филип Лим.

„Никога не съм разбирала идеята за лошото качество, свързвано с Китай, може би заради китайските ми корени, но се надявам да променя това възприятие. Страната произвежда дрехи за целия свят в последните сто години. Да се мисли за цяла една страна като за „лошо качество“ ми се струва наистина глупаво, имайки предвид, че някои от най-добрите продукти в света се произвеждат там“, отбелязва Джесика.

Този модел, който отрича производството в неразвити азиатски страни, като Бангладеш и Виетнам, позволява да се предлагат дрехи на конкурентни цени със силен годишен растеж, допълва тя.

В началото всички служители на Modern Citizen са жени. „За нас основното е жените да заемат ръководни позиции. В същото време смятам, че се разбираме по-добре с други жени, когато говорим за дизайн. Предлагаме продукт и услуга на момичета, поради което подкрепата за женското лидерство е нещо, с което сме много ангажирани“, казва Лий в интервю отпреди две години.

Предвид мотото на компанията – „От жените за жените“, не е учудващо, че проектът е съсредоточен върху обличането на млади служителки между 20 и 30 години. Въпреки че най-възрастната клиентка на Modern Citizen неотдавна навършила 78 години.

Ема Уотсън е модната икона, която вдъхновява компанията. Освен че споделя феминистката идеология на актрисата, Лий смята, че нейната изискана естетика, която не доскучава, е източник на вдъхновение за нейните клиентки.

След 6-годишния си опит в отдел „Стратегия и развитие на дигиталния бизнес“ на компанията GAP, изглежда, че Джесика е наясно какво искат хората и как да им го предложи. Тя разбира, че има ниша от жени, които искат да се обличат добре, без да изпразват джоба си и без да се сблъскват с други дами, които изглеждат по същия начин на улицата.

„Zara предлага невероятен продукт, който обаче е лишен от емоции“, смята Лий. Поради това нейната цел е да създаде лоялни клиентки и общност, която споделя вкусове, ценности и разговори, наред с дрехите.

В САЩ има и други модни марки, които залагат на същата формула. Макар че голямото мнозинство от тези нови компании и стартъпи са дигитални, следвайки стъпките на предшественици, като Everlane и Reformation, Modern Citizen открива тази седмица първия си магазин в Сан Франциско.

Клиентите в останалите страни могат да продължат да купуват онлайн, тъй като компанията предлага международни доставки.

Според Джесика в днешно време е важно компаниите да имат различни канали за връзка с клиентите си, но притежаването на физическо пространство, в което те да могат да пробват дрехите и да проверят качеството им, е от съществено значение.

Modern Citizen трябва да отвори 2066 магазина, за да се сравнява със Zara, но най-вероятно това никога няма да се случи. Все пак си струва да оценим формулата на Джесика – ежедневни дрехи на достъпни цени с цел конкуриране на най-известната верига в света.