Телефонните измами костват на телеком индустрията по 17 млрд. долара на година под формата на приходи, като най-често схемите се прилагат от организираната престъпност и терористични мрежи с цел набиране и разпределяне на финансови средства.

Това сочи нов съвместен доклад на ITW Global Leaders’ Forum, обединяващ някои от най-големите международни мобилни оператори и консултантската компания Delta Partners, предава Financial Times.

Проучването предупреждава, че масовото проникване на така наречения „интернет на нещата” или с други думи – реалността, в която всички устройства са свързани, означава, че има голяма опасност милиарди устройства да бъдат хакнати или „превзети” от недобронамерени лица.

Телефонните измами идват под много форми - от превземане на телефон, където трафикът се пренасочва към компрометирани устройства с цел удължаване продължителността на разговора, до превземане на цели телефонни системи с цел генериране на обаждания до дестинации с високи тарифи за разговори.

Друга схема пък е случайното позвъняване на даден номер, така че потребителят да върне обаждане, което е на много висока цена.

Според доклaда на ITW, тези измами често са свързани с организираната престъпност, а в някои случаи директно става дума за финансиране на терористични актовности.

Цитират се множество примери, включително средства, набрани от телефонни измами, които са проследени до Ал-Кайда и други такива, които са свързани с организираната престъпност в Пакистан и финансирането на тероризъм.

Друг демонстриран пример за измами засяга Италия през 2010 г., като става дума за пране на пари и организирана престъпност.

„Една от причините за разпространението на измамите с пренасочване на трафик е фактът, че той може да се използва като средство за прикриване или реализирането на анонимно движение на незаконни средства, особено в случаите, когато парите преминават международни граници”, се посочва в доклада.

Телекомите обаче нямат отговорност да следят трафика, минаващ през техните мрежи.

„Няма телеком, който да стане полицай на целия свят. Говорим за милиарди индивидуални трансакции. Това не е наша работа”, казва Даниел Курган, изпълнителен директор на базирания в Брюксел международен телеком BICS.

Делът на изгубените приходи в резултат на измамите е паднал значително през последното десетилетие - от 5% през 2005 г. до около 1% през миналата година, тъй като телекомите са подобрили процесите и вече разполагат с цели екипи, които работят за превенция на измамните схеми.

Телекомите виждат бежанците като нов потребителски сегментНа границата между Танзания и Бурунди се намира един от най-големите бежански лагери в света - Ниаругусу


Все още обаче много мобилни оператори не успяват да ограничат измамите от мрежите си, тъй като рискуват да блокират легалния трафик, което би изглеждало доста съмнително и би довело до сериозни последствия по отношение на репутация и приходи.

Казусите, свързани със защитата на личните данни на потребителите и поверителността на разговорите и договорите им с мобилните оператори, е основната пречка пред напълното премахване на всички възоможности за прилагане на измамни схеми.

Докладът има за цел да насърчи иднустрията да подобри защитата и координацията в ерата на „интернет на нещата”.

„Тази битка е безкрайна”, добавя Курган.