Телефонните измами костват 17 млрд. долара годишно на телекомите
Телефонните измами костват на телеком индустрията по 17 млрд. долара на година под формата на приходи, като най-често схемите се прилагат от организираната престъпност и терористични мрежи с цел набиране и разпределяне на финансови средства.
Това сочи нов съвместен доклад на ITW Global Leaders’ Forum, обединяващ някои от най-големите международни мобилни оператори и консултантската компания Delta Partners, предава Financial Times.
Проучването предупреждава, че масовото проникване на така наречения „интернет на нещата” или с други думи – реалността, в която всички устройства са свързани, означава, че има голяма опасност милиарди устройства да бъдат хакнати или „превзети” от недобронамерени лица.
Телефонните измами идват под много форми - от превземане на телефон, където трафикът се пренасочва към компрометирани устройства с цел удължаване продължителността на разговора, до превземане на цели телефонни системи с цел генериране на обаждания до дестинации с високи тарифи за разговори.
Друга схема пък е случайното позвъняване на даден номер, така че потребителят да върне обаждане, което е на много висока цена.
Според доклaда на ITW, тези измами често са свързани с организираната престъпност, а в някои случаи директно става дума за финансиране на терористични актовности.
Цитират се множество примери, включително средства, набрани от телефонни измами, които са проследени до Ал-Кайда и други такива, които са свързани с организираната престъпност в Пакистан и финансирането на тероризъм.
Друг демонстриран пример за измами засяга Италия през 2010 г., като става дума за пране на пари и организирана престъпност.
„Една от причините за разпространението на измамите с пренасочване на трафик е фактът, че той може да се използва като средство за прикриване или реализирането на анонимно движение на незаконни средства, особено в случаите, когато парите преминават международни граници”, се посочва в доклада.
Телекомите обаче нямат отговорност да следят трафика, минаващ през техните мрежи.
„Няма телеком, който да стане полицай на целия свят. Говорим за милиарди индивидуални трансакции. Това не е наша работа”, казва Даниел Курган, изпълнителен директор на базирания в Брюксел международен телеком BICS.
Делът на изгубените приходи в резултат на измамите е паднал значително през последното десетилетие - от 5% през 2005 г. до около 1% през миналата година, тъй като телекомите са подобрили процесите и вече разполагат с цели екипи, които работят за превенция на измамните схеми.
Все още обаче много мобилни оператори не успяват да ограничат измамите от мрежите си, тъй като рискуват да блокират легалния трафик, което би изглеждало доста съмнително и би довело до сериозни последствия по отношение на репутация и приходи.
Казусите, свързани със защитата на личните данни на потребителите и поверителността на разговорите и договорите им с мобилните оператори, е основната пречка пред напълното премахване на всички възоможности за прилагане на измамни схеми.
Докладът има за цел да насърчи иднустрията да подобри защитата и координацията в ерата на „интернет на нещата”.
„Тази битка е безкрайна”, добавя Курган.