Навярно сте чували за набиращата популярност нова социална мрежа TikTok, но може би не сте чували нищо за нейните създатели ByteDance.

Китайският гигант понастоящем е една от най-скъпите частни (чиито акции не се търгуват на борсата) технологчини компании в света с оценка в размер на 75 млрд. долара. Тя притежава редица приложения - от новинарски агрегатори до социална мрежа.

ByteDance гледа в посока разширяване на услугите си в нови сфери като смартфоните в преследване на допълнителен растеж. Според аналаизатори обаче това може да се окаже тежка задача.

Какво е ByteDance?

Основана през 2012 година от предприемача Яминг Жанг, ByteDance бързо пусна редица приложения, започвайки през същата година с Neihan Duanzi - платформа за споделяне на шеги под формата на кратки клипове, мемета и публикации. През 2018 година обаче китайските власти забраняват достъпа до приложението.

През 2012 година ByteDance пускат и Toutiao - агрегатор за новинарско съдържание, който използва алгоритъм за да предлага подходящи за потребителите новини и клипове.

Това е едно от най-големите приложения за новини в Китай, инсталирано на над 250 млн. уникални устройства, по данни на китайкста компания за пазарни проучвания iResearch.

ByteDance не публикува официални данни за броя на потребителите на своите услуги.

Навярно най-популярното приложение на компанията е Douyin, което се появява през 2016 година. Компанията има международна версия на платформата, която носи познатото име TikTok. И двете платформи позволяват споделянето на клипове и създаването на кратки колажи от клипове качени от различни потребители. И двете приложения се радват на бурен успех. През юли 2018 година ByteDance обявиха, че Douyin и TikTok имат средно по 500 млн. месечни потребители. Тази цифра може и да е по-висока, тъй като в началото на тази година, компанията посочи, че само Douyin има средно над 500 млн. месечни потребители в Китай.

Международен фокус

ByteDance е част от нарастващия брой китайски компании, които заливат международните пазари.

Още от самото си създаване ByteDance има за цел да се разраства извън Китай. TikTok е един от техните международни продукти.

Сред тях са още TopBuzz, платформа за препоръчване на клипове и статии набиращи популярност и BaBe, новинарски агрегатор в Индонезия.

Как печели пари?

Както и всички останали социални мрежи - главно чрез реклама.

В платформата Toutiao потребителите виждат рекламни послания в техните новинарски потоци. В китайската версия на Douyin компаниите плащат за показване на рекламно съдържание.

TikTok все още няма система за прокарване на рекламни послания, но доклад от януари на изданието Digiday посочва, че ByteDance започва тестове за въвеждане на реклама, което ще отвори нов канал за приходи от международните пазари. Засега основният източник на приходи от TikTok са поръчките на виртуални валути в самото приложение, което позволява те да се даряват на създателите на съдържание в сайта.

Потребителите на приложението са похарчили приблизително 5.5 млн. долара по света за тези криптовлаути през февруари, по данни на компанията за анализи Sensor Tower. Това е значителен ръст от над 240%, тъй като през същия месец на миналата година, похарчените средства в платформата са достигали 1.6 млн. долара.

През 2018 година ByteDance постигат долната граница от заложените си приходи в размер между 50 и 55 млрд. юана (7.2 млрд. долара до 7.9 млрд. долара), по данни на Bloomberg. Компанията отчита загуба в размер на 1.2 млрд. долара през миналата година, по информация на The Information.

Най-големият ютюбър в света минава на блокчейнPewDiePie - най-големият влогър в YouTube в света по брой на абонатите, се присъедини към блокчейн платформата за стрийминг на живо Dlive

Говорител на ByteDance отказва коментар относно тези публикации за финансовите резултати на компанията.

Тестване на нов бизнес

ByteDance изследват редица нови сфери, които могат да отключат потенциала ѝ за монетаризация.

През март дъщерното дружество Lark Technologies пусна продукт на име Lark - инструмент за колаборация и по-висока продуктивност на работното място.

По-рано през този месец TechCrunch пубикува информация, че ByteDance проучват възможността да пуснат и услуга за стрийминг на музика с възможност за безплатна употреба, при която се въртят реклами. Модел подобен на този на Spotify. Financial Times пък посочват, че китайската компания обмисля пускането на собствен смартфон, който ще се продава предварително зареден с всички приложения на ByteDance.

Засега обаче говорителите на компанията отказват коментар относно евентуална поява на смартфон или музикално приложение.

Според анализатори, да се разчита само на реклама, може да се окаже тежко начинание, поради което ByteDance търсят начин да диверсифицират източниците си на приходи.

Но това се случва на фона на навлизане на пазари, където вече има силни играчи.

„ByteDance се опитва да диверсифицира бизнеса си чрез международна експанзия и други нови бизнес инициативи на вътрешните пазари, например смартфон, онлайн образование, електронна търговия, мигновени съобщения. Но повечето от тези сектори вече разполагат с много зрели и силно позиционирани оператори”, казва Чой Чун, старши анализатор в iResearch.