Китай постигна още един пробив на сцената на железопътния транспорт.

Нов високоскоростен влак вече обслужва 170-километровата отсечка между столицата Пекин и град Джандзякоу.

Както е известно, Пекин и Джандзякоу ще домакинстват Зимните олимпийски игри през 2022 г.

Благодарение на новия влак стрела, времето за пътуване между двете точки намалява от три часа до едва 47 минути.

Но това не е просто поредния бърз влак.

Технологичната иновация, част от китайската серия Fuxing, може да вдига скорост до 350 километра в час, като се движи напълно автономно, което го прави първият самоуправляващ се влак стрела в света.

Изградена за около четири години, жп линията свързва Пекин, Йенцин и Джандзякоу. И трите населени места ще домакинстват събития от Зимните олимпийски игри през 2022 г.

Влакът ще спира на 10 спирки, включително в местността Бадалин, която се слави като най-популярната секция от Великата китайска стена, предава CNN.

Колко умен е новият влак?

Новта жп линия официално отвори врати на 30 декември миналата година.

Справка на сайта на железницата показва, че понастоящем по линията се движат около 30 влакове, като само шест от тях са от новия умен модел.

Билетите вървят на цени от 11 щатски долара до 33 долара за нормалните високоскоростни влакове и между 12 долара и 38 долара за новите умни влакове.

Засега билетите за новите влакове трябва да бъдат резеривани два дни преди пътуването.

Какво прави тези влакове умни?

Мотрисите разполагат с 5G интернет, умни светлини и 2 718 сензора, които събират данни в реално време, засичайки всякакви нередности в операциите.

Всеки пасажер разполага с индивидуален тъчскрийн екран и безжична точка за зареждане на устройства на своето място.

Въпреки че влаковете са автономни, водач ще бъде в тях през цялото време, извършвайки мониторинг на процеса. Машината умее да тръгва и спира сама, както и да развива различни скорости, подходящи за конкретни отсечки по маршрута.

На гарите пък роботи и технология за лицево разпознаване ще помагат на пътниците с насоки, багажа и проверка на билетите.

Олимпийски игри

Интериорът на влаковете е проектиран така, че да пасва на нуждите на атлетите и журналистите по време на най-големия зимен спортен форум в света.

Някои купета включват големи хранилища за спортна екипировка, до която има достъп чрез QR код. Добавени са и специални хранилища за допинг тестовете, които дават регулярно спортистите.

Вагон-ресторантът пък ще може да се трансформира на медиен център по време на Олимпийските игри.

Как японските високоскоростни влакове промениха света? В ранните часове на 1 октомври 1964 г. лъскав синьо-бял влак се плъзга без усилие през градския пейзаж на Токио, продължавайки на юг към Осака и мястото си в учебниците по история

Предвидени са и места, които могат да се добавят при нужда, така че хората в неравностойно положение да могат да ползват влака с инвалидни колички по време на параолимпийските игри през 2022 г.

Първата китайска високоскоростна жп линия

Китайските железопътни ентусиасти са развълнувани от новата линия и поради исторически причини.

Името, което се използва за нея, а именно Жинг-Чанг (Jing-Zhang), всъщност е името на вече несъщестсуваща линия, която е открита за първи път през 1909 г. Това е първата жп линия, която се проектира и изгражда самостоятелно от Китай.

Чрез нея потребителите са стигали от Пекин до Джандзякоу за 8 часа.

Няколкото все още работещи станции бяха окончателно затворени през 2016 г., за да се започне работа по новата линия.

В наши дни Китай е дом на най-голямата мрежа от високоскоростни жп линии в света, която се простира на около 35 хил. километра.

Най-бързият влак в света също е китайски - Shanghai maglev, който достига скорост от 431 километра в час.