Първият в света круизен кораб, задвижван частично с електричество, се готви да оплава от Северна Норвегия за своя дебютен воаяж, съобщават от круизния оператор Hurtigruten, предава Reuters.

Хибридният кораб, носещ името Roald Amundsen, може да побере 500 пътници, като е проектиран да плава в тежки климатични условия.

Кръстен на името на норвежкия изследовател Руал Амундсен, който първи достига Южния полюс през 1911 г., корабът ще отплава през тази седмица, като ще мине през Аляска, преди да стигне до Антарктида през октомври тази година.

Корабът разчита почти изцяло на двигател с вътрешно горене, но може да се движи само чрез батериите си в продължение на 45-60 минути в идеални атмосферни условия, казва изпълнителният директор на Hurtigruten Даниел Скелдам.

Компанията изчислява, че батериите могат да редуцират потреблението на гориво и да намалят вредните емисии с 20% спрямо кораби, които разчитат единствено на двигатели с вътрешно горене.

“Проектиран е да взима излишната енергия от двигателите и да я съхранява в батериите, когато корабът не се нуждае от нея, след което да я вкарва обратно в двигателите, когато корабът има нужда от това – това е начин да намалим емисиите значително, без да имаме налични станции за зареждане”, казва Скелдам.

Компанията, която оперира круизни линии в Норвегия, е почерпила вдъхновение от хибридните фериботи в страната и от нарастващия интерес към електрическите коли.

Засега обаче корабите, задвижвани с електричество, се намират в своята ранна фаза на развитие и не могат да предложат изминаване на големи дистанции, тъй като малко пристанища предлагат станции за зареждане.

„Очакваме батериите да бъдат важна част от корабоплаването в идните години, но разбира се, не очакваме нашите кораби да могат да оперират само и единствено на батерии, тъй като корабът може да плава 18-20 дни в зони, в които няма точки за зареждане”, казва Скелдам.

Новите суперяхти, създадени специално за заможните милениалиЗад новото поколение суперяхти лежи една интригуваща идея

От Hurtigruten очакват инфраструктурата да се подобри по нейните обичайни маршрути покрай норвежкото крайбрежие, като понастоящем услуги по зареждане на батерии се предлагат единствено в Берген - втория по-големина град в Норвегия.

Бъдещето на батериите за големи кораби също така зависи от това дали производителите могат да създадат по-леки и мощни системи.

„Очакваме революция при батерийната технология за кораби, очакваме батериите да бъдат по-леки, по-ефективни и поради това заделяме повече пространство за инсталиране на батерии, когато станат по-ефективни”, казва Скелдам.

По думите му компанията е поръчала втори хибриден кораб, който ще пристигне по-късно през тази година, като неговите батерии ще имат двойно по-голям капацитет от тези на Roald Amundsen.