Проучвания сочат, че до 2026 г. 1 млн. работни места ще изчезнат, а до 2030 г. 1/3 от работната сила ще загуби работата си само в САЩ.

Причина за тези апокалиптични прогнози е скоростното навлизане на автоматизацията.

Работниците в САЩ, както и по света, не са подготвени за тези промени, смята милиардерът Марк Кюбан. В интервю за Bloomberg той споделя, че много работни позиции, които сега се считат за сигурни, ще изчезнат след години, предава CNBC.

За да останат конкурентноспособни на бъдещия пазар на труда, според Кюбан, служителите се нуждаят от едно критично качество – креативното мислене.

„Лично смятам, че ще има сериозно търсене след 10 години на специалности, свързани с либералното изкуство така, както сега има търсене на програмисти”, казва той.

Според него, когато данните вече биват „изплювани” автоматично в сектори, като финанси и технологии, компаниите ще започнат да търсят служители, които притеажават „свободна мисъл” и могат да посочват „различни перспективи”, касаещи информацията.

Изпълнителният директор на SpaceX и Tesla Илон Мъск споделя сходна гледна точка. Когато търсите креативни и иновативни решения на големи проблеми, Мъск иска от своите служители да използват метода на първия принцип, в който първичната информация се свежда до най-базовата идея и започва да се мисли от тази отправна точка.

Роботът - нашият нов колега Дискусията дали роботите ще помагат на служителите или ще се конкурират с тях върви от десетилетия. Какво показва досегашният опит?

Креативната „рамка на мислене” изисква големи количества ментална енергия, посочва Мъск в интервю от 2012 г. за серията технологични клипове Foundation. Креативното мислене позволява да се създават нови модели на практика, вместо да се разчита на стари идеи, които са леко надградени.

„Когато искаш да направиш нещо ново, трябва да приложиш подхода на физиката. Физиката действително осмисля как да бъдат октрири нови неща, което принципно не са интуитивни”, казва Мъск в рамките на TED конференция от 2013 г.

Мъск е използвал тази форма на креативното мислене в изграждането на компаниите си, като и други знаменитости са взаимствали подхода на милиардера.

Баскетболната легенда Кобе Браъйнт си спомня как Мъск му е казал, че всеки може да повиши знанията си, „но ако нямаш въображение, за да отидеш на следващото ниво, това не означава нищо”.