Най-големият автомобилен производител в света по пазарна стойност – Toyota Motor Corp. прогнозира най-ниско увеличение на печалбите си от десет години насам, поради бавен ръст в САЩ и инвестиране в нови фабрики.

Нетните приходи ще нарастнат с 0.4 % до 31-ви март и ще достигнат 1.65 трилиона йени (13.8 млрд. щатски долара), заявиха от Toyota. През изминалата фианансова година печалбата се е увеличила с 20 % до рекордните 1.64 трилиона йени.

Ръстът на продажби в Северна Америка, най- печелившият пазар на компанията, ще се понижи до 1.6% от 15.1%. Тази година Toyota ще изхарчи 1.5 трилиона йени (2.8% повече от миналата година), за да построи свои заводи в Канада, Русия и Китай. Акциите на японската Toyota City са спаднали с 9.6 % тази година, а разходите на компанията за маркетинг и проучвания ще се повишат с 1.4 % до 940 милиарда йени.

В първото тримесечие на тази година Toyota за пръв път продаде повече автомобили от
General Motors Corp. Японската компания се е зарекла тази година да сложи край на 76 годишната слава на GМ на производител на коли с най-много продажби. През 2010-а компанията ще отвори осмата си фабрика в Северна Америка- в щата Мисисипи и ще увеличи производствения си капацитет в Китай, Русия и Индия.

Нетният приход за първото тримесечие на годината е достигнал 440.1 милиарда йени (3.7 милиарда долара), в сравнение с 404.1 милиарда за предишната година, заявиха от
Toyota City. Цифрите надвишиха прогнозираните от експертите на Bloomberg 427.6 милиарда йени . Продажбите в периода са се увеличили с 10 %, до 6.33 трилиона йени.

Магазините на Toyota отбелязаха увеличение в продажбите от 9.2 %, до рекордните 2.35 милиона автомобила за първото тримесечие, докато GM отчетоха увеличение от 3 %, до 2.26 милиона возила. Според Коджи Ендо, анализатор от токийската Credit Suisse
Group, тази година е твърде вероятно Toyota да надмине GM в класацията на най-големите производители на коли.

За пета поредна година моделът на Toyota Camry е най-продаваната кола в САЩ. А Lexus е най-продаваната луксозна кола в Америка за седма поредна година.

Toyota и конкуретната й компания Honda Motor Co., вторият по големина Японски производител на автомобили, може да увеличат пазарния си дял САЩ тази година, като отнамат клиенти от GM и Ford Motor Со. В периода януари – март пазарният дял на Toyota в САЩ се повиши с 1.8 пункта, до 15.6 %, докато Хонда отбелязва увеличение от 0.6 пункта, до 9.1 %, а от General Motors Corp. и Форд отбелязват спад от съответно 1.1 и 2.2 пункта.

Компанията планира да похарчи 63 милиарда йени за обратното изкупуване на акции.