Предизборният щаб на американския президент Доналд Тръмп е приключил миналата година с 16.1 млн. долара в банката, след като постигнал рекордна печалба от 6.5 млн. долара след победата му на изборите, сочат данни на Федералната избирателна комисия (FEC), цитирани от Bloomberg.

Тръмп продължава активно да призовава за дарения чрез сайта на предизборния си щаб и да изпраща текстови съобщения, предназначени за определени хора в момент, когато повечето нови администрации спират набирането на средства и се насочват към управлението.

В последните 33 дни от годината предизборният щаб на Тръмп е продавал коледни играчки с мотото на кампанията му и друг мърчандайзинг, свързан с благодарствената му обиколка през декември и встъпването в длъжност през януари.

Събраните средства дават значителна финансова сила на Тръмп за началото на мандата му. Той може да използва парите по различни начини – да ги спести за кампанията си за втори мандат през 2020 г., да ги прехвърли на Националния комитет на Републиканската партия, да ги предостави на подкрепяни от него кандидати за изборите по средата на мандата през 2018 г. или да ги даде на организации с идеална цел, които например да промотират политическия му дневен ред.

"I have no higher duty than to protect the lives of the American people." - @realdonaldtrump

A photo posted by The White House (@whitehouse) on

Предизборният щаб на Тръмп е запазил малко хора на заплата през декември, вероятно за да подготвят кампанията му за преизбиране. Politico съобщава, че кампанията ще се ръководи от Кулата на Тръмп в Ню Йорк, както и през 2016 г.

На всяки две седмици Майкъл Гласнър, стратег и топ съветник от Републиканската партия, получава 10 000 долара. Шон Долман, друг топ съветник на Тръмп, взема 7500 долара, а Джон Пенс, който е племенник на вицепрезидента Майк Пенс, получава 5000 долара, сочат данни на FEC.

Парите вече текат към активисти, които поставят под въпрос дневния ред на Тръмп. Американският съюз за граждански свободи (ACLU) съобщи, че е събрал 24 млн. долара за два дни, след като оспори нареждането на Тръмп, замразяващо имиграцията от седем предимно мюсюлмански държави.

Голяма част от средствата идват от корпорации. Alphabet на Google вложи два милиона долара във фонд, в който служителите й също могат да внасят пари, за да събере 4 млн. долара за ACLU, Международния комитет за спасение и други организации, които подкрепят правата на имигрантите.

От страната на Тръмп четирима от съветниците му по време на предизборната кампания и преходния период, включително дигиталният директор Брад Парскейл и бившият заместник-ръководител на кампанията Дейвид Боси, тази седмица създадоха организацията с идеална цел America First Policies, която трябва да рекламира дневния ред на Белия дом. Финансирането на организацията ще бъде значително, но тя няма да приема дарения от федерално регистрирани лобисти.

Тръмп набра над два пъти повече пари от бившия президент Барак Обама в последните седмици на 2012 г. след преизбирането му. Обама започна първия си мандат с 20 млн. долара в банката. Парите, които остават в комитетите на Тръмп, са т. нар. твърди пари, най-малко ограничените пари в политиката.

Голяма част от последните вноски са дошли от малки донори благодарение на промотираните от Тръмп стоки, свързани с мотото му „Да направим Америка велика отново“, и чрез онлайн продажби. Той организира Черен петък, като продаваше с отстъпка популярни предмети в онлайн магазина си в Деня на благодарността.

Кампанията на Тръмп е похарчила над 290 000 долара за хотели, голф игри и ресторанти за президента. Най-голямата част от разходите от 130 888 долара са отишли за „наем“ на Кулата на Тръмп.

Президентът е вложил 61.1 млн. долара от собствените си пари за успешната си кандидатура през 2016 г., включително 47.5 млн. долара, които първоначално са определени като заеми, но по-късно са опростени от него.