Забраната на Европа за руския дизел влезе в сила в неделя и първите впечатления са, че тя е "безболезнена".

Въпреки че ЕС прекрати доставките от най-големия си вносител, цените на фючърсите на дизеловото гориво в блока спаднаха с 1,6% в понеделник. По този начин намалението за последните две седмици достигна 20%, основно благодарение на намалялото търсене в региона и усилията на страните-членки да се запасят преди забраната, съобщава CNN.

Спадът на цените ще бъде посрещнат с облекчение от милиони шофьори на камиони и лични превозни средства, както и от предприятията на Стария континент, които разчитат на дизелово гориво. По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители около 96% от камионите, 91% от микробусите и 42% от леките автомобили в съюза използват този тип гориво.

"Очакванията бяха, че когато забраната влезе в сила, доставките на дизелово гориво в Европа ще се свият, но всъщност в момента те не се реализират", коментира пред CNN Марк Уилямс, директор на проучванията в консултантската компания Wood Mackenzie.

Забраната за дизелово гориво идва два месеца, след като блокът наложи ембарго върху вноса на суров петрол от Русия по море като част от пакета санкции срещу Москва заради инвазията в Украйна. През миналата година Русия стои зад 29% от общия внос на дизелово гориво в региона, сочат данни на Rystad Energy, цитирани от новинарската агенция.

За да се подготвят за влизането в сила на послената забрана, страните от блока увеличиха вноса на дизелово гориво от Москва през последните месеци. Като цяло той е нараснал с близо 19% през четвъртото тримесечие на 2022 г. в сравнение със същия период на предходната година, сочат данни на Vortexa.

Европа забранява вноса на руски дизел. Какви са рисковете?Възможните сценарии включват от ограничени ефекти до рязък скок в цените на стоки и услуги

"Тези запаси би трябвало да действат като буфер срещу непосредствените резултати от загубата на вноса на руски дизел", казва Уилямс.


Търсенето в Европа намалява

CNN акцентира, че освен наличието на тези буфери друг важен фактор, който обуславя липсата на ценови сътресения на пазара на дизелово гориво в Европа, е намаленото търсене.

Данните на OilX, компания за анализ на петролната индустрия, показват, че търсенето на дизелово гориво на континента е намаляло между началото на ноември и края на януари в сравнение със същия период на предходната година.

Анализаторите обясняват спада отчасти с по-топлото от обичайното време в региона, където дизелът се използва и като гориво за отопление, както и с високите цени. Въпреки неотдавнашното понижение тези на едро все още са с 10% по-високи от равнището им по същото време на миналата година, припомня новинарската агенция.

Средната цена на литър дизелово гориво на бензиностанциите в ЕС достига 1,80 евро към 30 януари, в сравнение с 1,60 по същото време на миналата година, сочат данни на Европейската комисия.

Нийл Кросби, старши анализатор в OilX, коментира пред CNN, че "трайно слабото търсене" в Европа е помогнало "тя значително да увеличи запасите си от газьол през последните няколко месеца".

Въпреки това след известно време ще се усети пълното въздействие на забраната, обединени са анализаторите, тъй като Европа ще започне да внася повече дизелово гориво от доставчици от по-далечни страни, което ще повиши транспортните разходи.

Ще преживеят ли германските автомобили края на двигателя с вътрешно горене?И Европейския съюз, и Съединените щати въвеждат все по-строги екологични регулации, които постепенно заменят клапаните, буталата и ауспусите

Според Уилямс от Wood Mackenzie блокът вече внася значително по-големи обеми дизелово гориво от САЩ, Близкия изток и Азия. Но дори с тези алтернативи Европа няма как да "компенсира загубата на руските барели", след като сегашните запаси намалеят. По думите му цените се очаква да започнат да се повишават от третото тримесечие на тази година.


Русия пренасочва износа

Въздействието на забраната върху Русия също може да се окаже слабо.

От юли миналата година насам Москва е успяла да пренасочи по-голяма част от дизела си към други пазари. По данни на Rystad Energy износът за Турция и Северна Африка е нараснал със 154% между ноември и януари в сравнение със същия период на предходната година.

И анализаторите очакват тази тенденция да се запази, макар че "руският износ за Южна Америка вероятно ще остане на маргинални нива".