На днешния ден преди пет години съоснователят на Twitter Джак Дорси пуска първото съобщение на сайта. Нещото, което започва като експеримент в "микроблогването" (не повече от 140 знака, ако обичате), се превърна в културен феномен, пише CNNMoney.

Twitter в момента има 200 милиона потребители, в това число светила в сферата на технологиите, знаменитости и президента на САЩ. Сайтът започна бавно. През 2007 г. в Twitter е имало само по 5 000 съобщения дневно. През 2009 г. обаче нещата се обръщат и сайтът се превръща в информационен канал за основни новинарски събития.

Популярната сега снимка на пътниците, наредени върху крилата на самолета, който Чесли Съленбергер приземява в река Хъдзън се появява първо в Twitter Шест месеца по-късно по време на погребението на Майкъл Джексън потребителите на Twitter изстрелват по 456 съобщения в секунда, което е рекорд за сайта по това време. Сега тези данни изглеждат доста остарели. Twitter в момента отчита по около 140 млн. съобщения дневно, или по над 1 600 съобщения на секунда.

Най-драматичните моменти в историята на сайта са по време на политически бунтове в различни държави. В Молдова, Иран, Тунис и Египет протестиращите превръщат сайта в комуникационен център, използвайки го, за да съгласуват плановете си и да разпространяват посланията си. От Държавния департамент на САЩ признаха нарастващата роля на Twitter в държавничеството в световен план, когато по време на протестите около изборите в Иран помолиха от компанията да отложат планирано спиране за поддръжка и да продължат да поддържат мрежата си в работещо състояние.

Значителното разрастване си има и недостатъци. Китът, често появяващ се на сайта, когато Twitter има проблеми с поддръжката заради нарастването на потребителите, добива голяма популярност.

Компанията премина и през два периода на промени в ръководството й. Първата бе през 2008 г, когато съоснователят Ивън Уилямс поема от Дорси поста главен изпълнителен директор; втората е преди пет месеца, когато главният оперативен директор на Twitter Дик Костоло заема най-висшата позиция.

Той има доста сериозна задача. Да превърне Twitter в печеливш бизнес. Сайтът в момента има 400 служители и е набрал 360 млн. долара от инвеститори, но приходите, които генерира са много малки.

Ако иска да оцелее още пет години, сайтът ще трябва да превърне съобщенията в печалби. Търсачки като Google и Bing плащат за достъп до данните по отношение на пусканите съобщения в Twitter в реално време; рекламите са друг потенциален източник на приходи. Работата на Костоло е да намери достатъчно източници на печалба, които да оправдаят пазарната оценка от 4 млрд. долара на компанията.

Пионерите в развитието на Twitter продължават напред. Джак Дорси в момента работи по изграждането на платформа за мобилни плащания в новата си компания Square. След като оглави големия редизайн на сайта през миналата година Ивън Уилямс си взема продължителна почивка от ежедневната работа по сайта.

Дорси обаче казва, че каквото и да се случи с Twitter, микроблогът вече има собствена история и е променил начина, по който хората общуват онлайн.