Компаниите за споделено пътуване Uber и Lyft поевтиняват стремително, откакто дебютираха на фондовата борса по-рано през тази година.

Акциите на двете компании се търгуват с над 30% под цената, на която бяха предложени в рамките на първичните публични предлагания (IPO).

Lyft поевтиня с над 7% по време на сесията във вторник, удряйки ново исторческо дъно, само за да постигне леко възстановяване на следващия ден. Uber, от своя страна, поевтиня с 6%, което също беше достатъчно за ново историческо дъно за компанията, предава CNN.

Инвеститорите искат „доказателство за светлина в края на тунела на рентабилността”, казва Даниел Морган, старши портфолио мениджър в Synovus Trust Company.

Двете компании губят огромни суми – Uber обяви загуба от над 5.2 млрд. долара през второто тримесечие на тази година, докато Lyft публикува загуба в размер на близо 650 млн. долара за същия период. За нито едно от двете дружества не се очаква да излезе на печалба нито през 2020, нито през 2021 г.

Lyft обаче обяви впечатляващ ръст в приходите. Продажбите на компанията скачат със 70% на годишна база. За сравнение, приходите на Uber растат с 13% през вторите три месеца на тази година спрямо същия период на преходната 2018 г.

Uber обаче е доста по-голяма компания от Lyft, поради което няма нищо изненадващо в по-бавния темп на растеж, тъй като базата е доста по-висока спрямо тази на конкурента.

Все пак, на фона на целия шум около IPO-то на Uber, е разочароващо, че приходите не се увеличават с по-бързи темпове, казва Морган.

Еднорози без крила

Могат ли изобщо някога Uber и Lyft да оправдаят големите очаквания, които генерираха преди IPO-то?

Компанията на Морган все още има малки позиции в двете компании. Но той остава скептичен спрямо тяхната оценка. Според него има поводи за притеснения дали цените на акциите им реално отговорят на действителността, дори и след като двете компании удариха историческо дъно.

Някои могат и да си спомнят как акциите на Facebook страдаха през първите няколко месеца от пазарания им дебют през 2012 г. От тогава обаче книжата на социалната мрежа не спират да поскъпват поради силите финансови резултати на компанията.

Amazon също дълги години губеше пари, преди да се превърне в печеливша компания.

Така че ако сте инвеститор и планирате в дългосрочен план, навярно не е лоша идея да погледнете към Uber и Lyft, тъй като имат шанс да се превърнат в доходоносни компании през следващите няколко десетилетия.

Но има една съществена разлика – Facebook и Amazon бяха пазарни лидери още преди да станат публични компании.

Uber и Lyft са в много по-различна позиция. Първо, те са заплаха една за друга. Uber се съревновава и с други конкуренти по света, кaто Didi, Ola, Grab и Careem.

Извън бизнеса с транспорт, UberEats се конкурира с DoorDash и GrubHub.

Uber няма да излезе на печалба дори до 2023 г., прогнозира Скот Девит, анализатор от Sifel.

Колко печелят водачите на Uber и Lyft в Ню Йорк?33-годишният Ал Кастильо, работи за Uber, Lyft и Juno в Ню Йорк на пълен работен ден

Инвеститорите също не са особено оптимистични относно възможностите на Uber, Lyft и други еднорози да станат печеливши в обозримо бъдеще, отбелязва Морган.

И все пак са нужни печалби

Не само потребителски компании, като Uber и Lyft, дълбаят дълбоко в червена територия.

Slack, чието чат приложение се ползва на много работни места (включително от CNN), също губи пари.

Кoмпанията обяви загуба от близо 270 млн. долара в своя първи публичен отчет, откакто се листна на борсата.

We Company - собственикът на WeWork, обяви загуба от 900 млн. долара за първата половина на тази година, става ясно от проспекта за IPO на компанията.

Тези загуби навярно намаше да са толкова голям проблем, ако щатската икономика не показваше сигнали за забавяне, като дори е възможна рецесия през 2020 г.