Първите модерни акционерни дружества се формират в Амстердам през 17-и век. С помощта на подобни финансови обединения холандските мореплаватели събирали средства за експедициите си в Новия свят. Ако те се окажели успешни, акционерите им получавали част от печалбата под формата на дивиденти.

Оказва се, че в днешно време все още функционират подобни платформи, които всъщност са запазили голяма част от духа на морските авантюристи от 17-и век. Става въпрос за пиратите в Сомалия, които могат да се похвалят със собствена фондова борса, пише електронното издание Boss Hunting.

През 2009 година жителите на пристанищния град Харадере в Сомалия решават, че местната икономика има нужда от раздвижване. Градът се намира на около 400 километра североизточно от столицата Могадишу и търговският му потенциал не е особено голям. Затова местните решават, че трябва да се възползват от най-добре развития сектор в техния регион - пиратството.

За младите хора в Харадере то от десетилетия е една от малкото възможности да избегнат бедността и мизерията. Те често се включват в различни групировки, които "тормозят" търговските плавателни съдове, преминаващи покрай сомалйиското крайбрежие на Червено море.

През 2009 година обаче част от тези групировки решават, че е време за обединение и създават първата пиратска фондова борса в страната. Естествено, официални данни за нейната дейност липсват, но по данни на The Wall Street Journal към момента на борсата са "листвани" над 70 морски операции.

Точно както в епохата на Великите географски открития и колонизацията, пиратите набират инвеститори за своите начинания, след което, при евентуален успех, разделят печалбата си с тях.

280 млн. долара струва Черната перла. Какво представлява тя?Експерти отличиха най-добрата ветроходна лодка


През 2011 година по улиците на Харадере, който тогава бил на практика изолиран от външния свят, изведнъж започват да се появяват луксозни автомобили, а местните власти дори получават дялове от "плячката", с които се финансират училища, болници и инфраструктурни проекти.

Пиратите проучват внимателно търговските маршрути на плавателните съдове и преценяват кои от тях могат да бъдат атакувани при сравнително добро съотношение между печалбите и поетия риск. Когато намерят подобна възможност, те публикуват "проекта" на фондовата борса, където всеки може да го подпомогне и то не само с парични средства, но и в натура - с хранителните продукти, оръжие, гориво, информация и т.н.

Говори се, че имало случай, в който местна жена "инвестирала" гранатомет в една от експедициите, срещу което впоследствие получила "дивидент" от 75 000 долара.

Най-ценната стока за пиратите в днешно време не са златото или коприната, както през Ренесанса, а заложниците. Средният откуп, който похитителите получават от застрахователите за всеки отвлечен екипаж, възлиза на 4 милиона долара. След като си осигурят плащането, и пиратите, и заложниците в повечето случаи си отиват у дома без сериозни последствия нито за едната, нито за другата страна.

По данни на WSJ пиратството увеличава разходите на световното корабоплаване с 12 милиарда долара годишно. Само в Сомалия всяка година пиратите нападат средно по 20 плавателни съда и отвличат по 400 души.

Според експертите обаче, през последните години доходността в този бизнес постепенно намалява. Докато през 2010 и 2011 година са регистрирани съответно 445 и 439 пиратски нападения, през 2012 г. броят им спада до 297. А през 2020 те вече са под 200.

Пет райски острова, за които със сигурност не сте чувалиПътешествениците, които не вървят по утъпканата пътека на туристическите тълпи, няма да сбъркат, ако се отправят към един от многото по-малко известни острови, разпръснати по целия свят


В началото на настоящото десетилетие пиратите разчитали най-вече на това, че правителството е твърде заето в борбата си с ислямските екстремисти и не разполага с допълнителни ресурси, които да използва срещу морските разбойници. В последните години обаче тази ситуация започва да се променя и властите в Могадишу все по-често изразяват желанието си да сложат край на пиратството, което нанася сериозен удар върху международния престиж на страната.

А за "инвеститорите" на пиратската фондова борса тези намерения представляват сериозен риск.

Но, както казва и самият Уорън Бъфет, "когато навън вали злато, трябва да излезете с кофа, а не с напръстник". Точно от този девиз се ръководят и сомалийските пирати, които до този момент не срещат почти никаква съпротива от страна на правителството.

А "инвеститорите" на фондовата борса в Харадере засега работят без проблеми и то почти на същия принцип, на който и техните далечни предшественици от Нидерландия в началото на 17-и век.