Джихадистката пропаганда генерира милиони кликове в цял свят и се е превърнала в нов инструмент в Netwar (войната в мрежата – бел. ред.). Тя се храни от интернет, за да разпространява екстремистките си послания, пише ВВС.

И както войските напредват или отстъпват на терен, така туитите, видеата, снимките и публикациите в социалните мрежи преминават през интернет пространството като рояк пчели, търсещи мед.

Целта е да бъдат привлечени последователи и в крайна сметка да се постигне радикализацията им. Британският изследователски център Policy Exchange публикува неотдавна резултатите от мащабен анализ на това явление, изготвен от трима експерти в материята.

Докладът от 130 страници обяснява как екстремистите използват интернет, в кои страни имат най-голям успех и какво може да се направи за преборването му.

Турция е страната, в която се консумира най-голямо джихадистко съдържание (16 810 клика). Следват САЩ (10 388 клика), Саудитска Арабия (10 239 клика), Ирак (8138 клика), Великобритания (6107 клика) и Египет (5410 клика).

Специалистите преброили кликовете върху линкове с екстремистко съдържание между 19 февруари и 3 май 2017 г. и разкриват кои са най-посещаваните уеб сайтове.

Линк към страницата на Telegram и редица клонове на информационната агенция Amaq, смятана за официална медия на екстремистката групировка Ислямска държава, оглавяват класацията по кликове.

„Пипалата“ на джихадизма

В класацията попадат също линкова в Twitter (40% от трафика), съобщения на приложението Telegram, Facebook и Google (включително You Tube). „Екосистемата на джихадистката пропаганда, която се основава на Instagram, разширява пипалата си към стотици различни сфери. Тя е силна и обхваща аудитория от поне десетки хиляди хора“, обясняват анализаторите. Те са съсредоточили изследването си върху т. нар. Ислямска държава.

„Тази година производството на съдържание продължи, въпреки смъртта на ключови фигури, загубата на територия и продължителните сражения. Засега е ясно, че британците не печелят войната в интернет“, отбелязват авторите на доклада.

„Вълната от терористични атаки през първата половина на 2017 г. потвърди, че онлайн екстремизмът е реална и актуална опасност“, допълват те.

Между февруари и май 2017 г. Турция е била страната с най-много кликове върху екстремистко и джихадистко съдържание. Регистрирани са над 16 000 клика за малко повече от три месеца. Колкото до САЩ, авторите на изследването обясняват, че тъй като повечето големи интернет платформи са базирани там, затрудненията са огромни.

Неотложни мерки

Експертите искат повече действия от страна на Facebook и други големи канали за комуникация и казват, че в последните години нараства разбирането на предизвикателствата, произтичащи от „радикализацията“ в интернет.

Интернет гигантите казват, че са положили усилия да спрат разпространението на подобно съдържание. Google дори призна, че това е „критично предизвикателство за всички нас“. Facebook съобщи, че „работи енергично“ за елиминиране на екстремистката пропаганта от платформата си. Twitter също заяви многократно, че темата е приоритет.

Според експертите обаче не се прави достатъчно. „Има голям международен дебат за необходимостта големите компании да поемат корпоративните си отговорности. Трябва да приемат фундаменталната си роля като фактически разпространители на онлайн съдържание“, отбелязват те.

„Неотдавнашният манифест на Марк Закърбърг, основател на Facebook, за необходимостта от „отговорен капитализъм“ може да послужи като отправна точка да запитаме технологичните компании какво правят, за да гарантират, че поведението им е „отговорно“, пишат авторите на доклада. И допълват, че „няма съмнение, че това е неотложен въпрос“.

Експертите предлагат въвеждането на нови закони за криминализиране на „притежаването и/или трайното потребление” на екстремистка идеология, които в същото време не предвиждат наказание за хора, които случайно са се подлъгали по такъв вид съдържание, както се споделя детска порнография.

Британският министър на вътрешните работи Амбър Ръд каза пред ВВС, че съзнава заплахата от ИД в интернет и докладът помага за разбирането на мащаба на проблема. „Казах твърдо и ясно на ръководителите на интернет компаниите, че трябва да стигнат по-далеч и по-бързо, за да елиминират терористичното съдържание от сайтовете си и да предотвратят публикуването му“, заяви Ръд.

Какви мерки препоръчват експертите?

Интернет компаниите да въведат поведенчески кодекси за елиминиране на екстремизма.

Обединение на усилията с държавните органи за преборване на тероризма.

Установяване на независими регулатори за съдържанието в социалните мрежи.

Създаване на система от икономически санкции.

Данни за Ислямска държава в интернет

Движението поддържа трайно присъствие в последните три години.

Ислямска държава произвежда по 100 нови статии на седмица (а понякога и много повече).

Видеата са критична част от съдържанието на групировката за преодоляване на езиковите бариери и разпрастранение на ключовите й послания.

ИД е произвела 2000 „официални“ видеа, а броят им нараства до 6000, ако се добавят и други джихадистки видеа.

Производството на съдържание надживя смъртта на ключови фигури, загубата на територии и битки.