В глобалните вериги на доставки все още цари бъркотия, която нарушава предлагането на стоки, увеличава главоболията на бизнеса и подхранва повишението на инфлацията в световен мащаб.

Добрата новина е, че има известни индикации, че ситуацията започва да се подобрява.

Лошата са огромните рискове - от поредния скок в броя на случаите на коронавирус до споровете между служители и работодатели, които затрудняват придобиването на прекалено голяма увереност и затъмняват перспективите пред световната икономика.

Какво се случва? Възстановяването от пандемията отприщи вълна от търсене, за което производителите и мрежата от играчи, които транспортират стоки по света, не бяха подготвени. След 18 трудни месеца обаче има известни признаци, че условията започват да се подобряват.

Товарите се придвижват по-гладко, а транзитът на стоки до голяма степен се е възстановил от първоначалния шок от войната в Украйна, казва пред CNN Business Константин Кребс, управляващ партньор в Capstan Capital - компания за инвестиционно банкиране, която работи с инвеститори в сферата на транспорта на товарни контейнери.

"Контейнерите отново са в движение и това се усеща," казва Кребс.

Индексът на натиска върху глобалната верига за доставки (Global Supply Chain Pressure Index), изчисляван от Федералния резерв на Ню Йорк, се понижава в периода април – юни, въпреки че остава на "рекордно високи нива."

Разходите за наемането на 40-футов контейнер са се понижили до близо 6 400 долара, според платформата за товари Freightos. В началото на войната сумата беше близо до 9 300 долара, след като миналия септември достигна връх от 11 000 долара.

Как бумът в търговията със стари кораби подхранва глобалната инфлацияКорабните компании превръщат купчини ръжда в златни мини

Индексът за Бизнес условията на Morgan Stanley за юли, който беше публикуван в понеделник, показа "напредък по отношение на условията на предлагането." Делът на анализаторите, които казват, че условията на веригите за доставки се подобряват, се е увеличил до 54%, в сравнение със 17% преди това, като нито един от тях не отчита влошаване на условията.

Китай също така вече може да обработва по-големи количества контейнери на важни пристанища - въпреки ограниченията, насочени към пълното спиране на разпространението на COVID-19, намалявайки опасенията, че подходът на президента Си Дзинпин към изкореняването на вируса ще задълбочи значително забавянията

Въпреки всичко това едва ли някой може да предположи колко време ще е необходимо за нормализирането на състоянието на веригите на доставки.

Общо 54% от участниците в проучване на Morgan Stanley смятат, че проблемите по отношение на предлагането ще отслабнат през първата половина на следващата година, докато близо една трета очакват, че това ще отнеме повече време.

Главният изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун обяви в понеделник, че проблемите с веригите на доставки на самолетостроителя може да продължат още 18 месеца, което ще попречи на способността на компанията да произведе толкова самолети, колкото би й се искало.

Обстоятелствата все още се променят бързо, което прави изготвянето на прогнози още по-коварно.

Увеличаващият се брой случаи, свързани с подварианта на BA.5 на Омикрон, може да доведе до нова вълна от недостиг на служители и задръстени пристанища, казва Кребс. Вероятността от нови санкции срещу Русия или нов кръг на локдауни в Китай също трябва да бъдат следена.

Нарушенията в железопътните услуги също пораждат напрежение на ключови обекти, като пристанището на Лос Анджелис. Миналата седмица президентът на САЩ Джо Байдън предприе действия за предотвратяване на стачка на железопътни служители, което щеше да блокира близо 30% от товарите в страната, но двете страни ще трябва скоро да постигнат по-дългосрочно решение.

Междувременно, глобална рецесия би намалила натиска драстично. Спад в търсенето би ограничил трафика във веригите на доставки много по-скоро от очакваното.

Това колко бързо ще се върнат към нормалното състояние веригите на доставки ще има сериозни последствия за инфлацията, която отчасти се покачи и заради ограничения достъп до предлагането на стоки. Тези тенденции ще помогнат за формирането на политиката на институции, като Федералния резерв.