Възможен ли е устойчив транспорт?

378
Възможен ли е устойчив транспорт?

В настоящия момент транспортът е отговорен за близо четвърт от емисиите на парникови газове, причинявани от Европейския съюз. Според прогнозите на Европейската комисия енергийното търсене в отрасъла ще нарасне с най-малко 30%, считано от сега до 2030 година. Възможно ли е да развием устойчив транспорт? Днес Европейският парламент ще обсъди този въпрос, съобщиха от представителството му у нас.

Според докладчика Gabriele Albertini (ЕНП-ЕД, Италия) решението се крие в съчетание на политики в областите на технологичните иновации и ценообразуването, а така също и в промяната на навиците на всеки от нас.

Транспортът и емисиите на въглероден диоксид

По данни на Европейската агенция за околна среда (ЕАОС) през периода 1990-2005 г. емисиите на парникови газове от транспортния сектор в Европейския съюз са нараснали с 26%. През 2005 г. те са представлявали 22 на сто от общите емисии на такива газове (данни за ЕС-27). Транспортният сектор в Европейския съюз трябва да приложи строги мерки, за да помогне на Европа да постигне целите си във връзка с емисиите на парникови газове, се казва в нов доклад, публикуван от ЕАОС.

"Ако не бъдат предприети мерки, транспортният сектор скоро ще се превърне в най-големият причинител на СО2 емисии", подчерта представителят на ЕАОС Gordon McInnes по време на изслушване, което се проведе през миналата седмица в Комисията по околна среда.

Докладът на Gabriele Albertini

Днес Парламентът ще обсъди доклада "Устойчива европейска транспортна политика, отчитаща европейските политики за енергетиката и околната среда". В него се подчертава, че за да се постигне целта за устойчив европейски транспорт, е необходимо да се съчетават различни политики, а именно:

- технологично развитие (мерки за повишаване на енергийната ефективност; нови стандарти/норми за двигатели и горива; използване на нови технологии и алтернативни горива);

- пазарни инструменти (данъци/такси, основаващи се на въздействието върху околната среда или на степента на натоварване на пътното движение, данъчни стимули, схема за търговия с емисии, която да отчита специфичните особености на различните видове транспорт);

- съпътстващи мерки за оптимизиране на използването на транспортните средства и инфраструктурата и за насърчаване извършването на промяна в навиците на компаниите и гражданите.

В доклада на Albertini се обръща специално внимание на използването на алтернативни горива, на мобилността, а така също и на необходимостта гражданите да могат да осъществяват информиран избор на превозно средство и поведението си при управление на автомобила. Отправя се призив към Комисията и държавите членки да инвестират повече средства в научноизследователска дейност в областта на транспорта, с оглед разработването на по-енергийно ефективни технологии и технологии за намаляване на емисиите на СО2. Подчертава се също така, че проблемът с натоварването на пътното движение в градовете, което причинява 40% от емисиите на СО2 и 70% от другите замърсяващи емисии, отделяни от автомобилите, трябва да се разгледа по по-амбициозен начин.

"Градските зони изискват управленски политики като такси за натоварване на пътното движение и пътни такси. Опитът на Лондон може да послужи за пример на други градове", посочва Gabriele Albertini.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg