Само през последните няколко седмици възрастни шофьори в Япония внесоха хаос по пътищата на страната, преминавайки през ограждения и навлизайки в насрещния трафик, врязвайки се в пресичащи пешеходци и блъскайки се в други коли. При всичките тези индиденти на пътя имаше смъртни случаи.

На фона на продължаващото застаряване на населението в Япония, което означава, че зад волана има все повече възрастни шофьори, проблемите единствено се задълбочават. Шофьори на възраст над 75 г. са участвали в 459 инцидента с фатален изход на пътя през последната година. Това представлява 13% от всички инциденти в Япония за този период. За сравнение процентът е бил 7.4 десетилетие по-рано. Спирането на войната по пътищата е спешен проблем, според местната полиция.

В момента една четвърт от японците са на възраст 65 г. или по-възрастни, а процентът се очаква да достигне 38 в рамките на пет десетилетия.

При един от най-тежките инциденти през миналия октомври 87-годишен мъж заби пикапа си в група деца, отиващи на училище в Йокохама, убивайки 6-годишно момче и ранявайки две други деца. Миналия месец 74-годишна жена уби мъж в насрещното, след като прескочи с колата си разделителните заграждения. Този уикенд двама души на по над 80 години бяха убити, след като колата им се блъсна челно в камион в тунел.

Това е сериозен проблем за властите. Правителството засилва усилията си най-опасните възрастни шофьори да бъдат отстранени от пътя. През март влязоха законодателни промени, според които шофьорите на възраст над 75 години трябва да полагат тест, когато подновяват свидетелствата си за управление или ако извършат нарушение на пътя като преминаване на червен светофар или шофиране в грешна лента. Тези, които не успят да покрият когнитивния тест, биват пращани на медицински преглед. Ако не преминат успешно и него, те биват лишавани от шофьорските им книжки. Според прогнозите на полицията в рамките на година може да се налага 15 000 книжки да бъдат отнемани принудително.

Въпреки проблемите, които възрастните шофьори създават, броят на смъртните случаи по пътищата в Япния намалява от години, достигайки 67-годишен минимум от 3 904 през 2016 г. В резултат на това процентът на пътните произшествия с участието на възрастни шофьори почти се е удвоил.

Все повече възрастни хора също така се отказват доброволно от шофьорските си книжки. В Япония има подобна програма от около 20 години като само през 2016 г. от свидетелствата си за управление са се отказали 345 000 души, или с 21% повече от предходната година. В първите три месеца след влизането на законодателните промени средно по 1 271 възрастни хора дневно са предавали доброволно шофьорските си книжки в сравнение с 946 души на ден през 2016 г.

Банките и застрахователните компании също се включват в тази инциатива. Bank of Kyoto Ltd. дава 1 процентен пункт отстъпка от лихвата по автомобилни кредити на всеки, който живее с възрастен човек, който се е отказал от книжката си. Awa Bank Ltd. предлага с 0.3% по-висока лихва по депозити за възрастни, които са спрели да шофират.

Застрахователната компания MS&AD Insurance Group Holdings Inc. пък разработва устройство, което се монтира в автомобила и издава предупредителни сигнали, ако колата се отклони от предварително зададен път на шофиране и известява членове на семейството на водача чрез специално приложение, информира Bloomberg.

Да се откажат от шофирането може да бъдe трудно за хора, които живеят далече от градския транспорт или пък са единствените шофьори в домакинството. Възрастните хора понякога надценява познавателните си способности, според някои проучвания. Това също така е въпрос на независимост, на отказване от личната свобода и примиряване с възрастта.