Във Великобритания няма да се продават нови автомобили и микробуси, задвижвани изцяло с бензин или дизел след 2030 г., съгласно новия зелен план на британския премиер Борис Джонсън.

Продажбите на някои хибридни автомобили обаче ще бъдат разрешени.

Това е част от "зелената промишлена революция" на премиера, с която ще се бори срещу климатичните промени и ще създава работни места в индустрии, като ядрената.

Критиците на плана твърдят, че заделените 4 млрд. паунда (4.46 млрд. евро) са прекалено малко за мащабите на подобно предизвикателство, пише BBC.

Общото количество на новите пари, обявени в пакета, е 1/25-а част от очакваните 100 млрд. паунда (111 млрд. евро) разходи за високоскоростни влакове.

Според правителството това е част от по-голям пакет от публични инвестиции на стойност 12 млрд. паунда (13.38 млрд. евро), който се очаква да привлече много повече финансиране от частния сектор.

Планът предвижда изграждането на голяма ядрена електроцентрала, най-вероятно в Сайзуел в Съфолк, както и за усъвършенствани по-малки ядрени реактори, което да създаде 10 000 работни места в Rolls-Royce и други компании.

Правителството се надява, че ще бъдат създадени общо 250 000 работни места, най-вече в Северна Англия и Уелс, като 60 000 от тях ще бъдат в сферата на вятърната енергия.

Революцията по отношение на чистата енергия ще засегне и домовете на някои хора.

Правителството ще издърпа до 2023 г. срока, в който новите жилища трябва вече да се отопляват без газ.

Целта е до 2028 г. да се инсталират по 600 000 топлинни помпи годишно. Това са нискоенергийни електрически устройства за отопление на домовете.

Правителството също така удължи програмата за изолация на домовете с година, след масово презаписване на първия транш.

Чистият водород ще бъде включен в предлагането на природен газ, за да се намалят цялостните емисии, а премиерът иска някой град да изяви желание за пробен период, в който да се използва 100% за отопление, промишлени цели и готвене.

Друг ключов момент от плана е инвестиция в размер на 1.3 млрд. паунда (1.45 млрд. евро) в зарядни станции за електромобили. Грантовете за купувачите на електромобили ще нараснат до 582 млн. паунда (649 млн. евро), с което да се помогне на хората да направят прехода.

Заделени са и близо 500 млн. паунда за (557 млн. евро) за производството на батерии в Мидландс и Североизточна Англия.

Великобритания вече е на второ място след Норвегия, която обяви забрана на автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, от 2025 г.