Подпомогната от стабилно търсене на основните си пазари Германската Volkswagen AG може да е надминала японската Toyota Motor Corp като автопроизводителя с най-големи продажби през първото тримесечие на годината, информира Bloomberg. В същото време Toyota отчита сериозен спад в продажбите, ако се съди по частични данни от японската компания.

Германската компания с деветте си марки автомобили и камиони, между които Audi, Skoda, Seat и Scania, си е поставил за цел да изпревари Toyota и General Motors Corp и да бъде автопроизводителят с най-големи продажби в света до 2018, таргет, който отначало беше посрещнат със скептицизъм.

Задълбочаващата се рецесия и кредитната криза намалиха търсенето на основните пазари на Toyota като продажбите на компанията в САЩ и Япония падат с 38 и 24, респективно, за периода януари-март.

В същото време Volkswagen извлича полза от държавните плановете за стимулиране на икономиките, които увеличиха продажбите в Китай, Германия и Бразилия. Трите пазара съставляват 44% от продажбите на групата миналата година и изглежда все по-вероятно Volkswagen да е изпреварила Toyota по продажби за първото тримесечие или поне да се е доближила до нея.

Германската група е продала 1.57 млн. автомобила за първото тримесечие на миналата година, в сравнение с 2.41 млн. продадени автомобила за Toyota, в чиито продажби се включват и резултатите на Daihatsu Motor Co и Hino Motors Ltd.

Toyota не е дала официална прогноза, но последните даннни на компанията за продажбите през първото тримесечие на 2009 г. са за 1.23 млн. автомобила, което представлява спад от 47% на годишна база.

Продажбите на компанията в САЩ падат 36% за първото тримесечие, докато тези на марката Toyota в Япония намаляват с 31%. Двата пазара съставляват малко по-малко от половината продажби на компанията.

Volkswagen прогнозира през януари 10-процентен спад на продажбите си в световен мащаб през 2009 г., но резкия обрат на тенденциите в Германия и Китай може да промени нещата.

Очаква се автопроизводителите да обявят продажбите си за първото тримесечие през следващата седмица.

Toyota разчита на третото си поколение хибриден автомобил Prius, който се очаква следващия месец да раздвижи продажбите на компанията. Компанията ще пусне 16 нови модела в Европа тази година.

Volkswagen от своя страна ще очаква постъпления от подобрения си модел Golf, който е ежегоден отличник в продажбите и от популярния си компактен модел Polo.

Volkswagen се изкачва и в класация по пазарна стойност заемайки второто място след Toyota с пазарна стойност от 100 млрд. долара. Пазарната капитализация на японската компания възлиза на 133 млрд. долара.

Volskwagen е лидер по пазарен дял в България за първото тримесечие като контролира над 10% от пазара. Toyota заема трето място също с над 10% пазарен дял.